Onze nachtduik

Nachtduik Toolenburgse Plas

Onze Advanced brevet is binnen! Na een soort van 'must' duik gisterenavond, tenminste van mijn kant. Want de buitentemperatuur was niet meer dan een graad of tien en de watertemperatuur viel mij ook knap tegen. Had verwacht dat het warmer zou aanvoelen.

We waren zoals afgesproken op de plaats van bestemming op het afgesproken tijdstip: zeven uur, zelfs eerder. De hele club, die blijkbaar ook andere opleidingen hadden, lag in het water. We hebben ons omgekleed en stonden kant en klaar aan de kant om zeven uur. Maar er gebeurde niets en het werd al snel half acht. De hele club lag nog steeds onder water en er was niemand - behalve één dame - die ons kwam begeleiden. Het was helaas geen zwoele zomeravond, dus ik kreeg het al snel koud. Toen uiteindelijk de vrouw van de clubleider uit het water kwam en zij ook niet wist wat er voor ons geregeld was, werd ik toch wel een beetje boos, want inmiddels was het tien over half acht en ik stond te kleumen. De dame die bij ons was werd aangewezen om ons te begeleiden, maar zij wist ook van niets en ik kan me voorstellen als je komt voor een clubduik nachtduiken, dat je niet achter twee van die 'leerlingen' aan wilt zwemmen. Dus zij gaf er de brui aan - zei nog sorry - en wij bijna ook, maar net op dat moment kwam de verantwoordelijke aanzwemmen, heel verbaasd dat wij nog aan de kant stonden en dat hij tegen die en die had gezegd dat die ons zou begeleiden, maar uiteindelijk wist niemand wat. Wij dan toch maar in het water - ik natuurlijk lichtelijk boos en gefrustreerd, want het is niet de eerste keer dat er iets mis gaat - samen in het donker voorop gevolgd door de boss. Voor mij was het eigenlijk een verplicht nummertje want ik had het koud, kreeg mijn linkeroor niet geklaard (mijn rechter, die 'ziek' is juist wel!) en had het wel gehad. Maar als je het nu niet zou doen, dan moet je weer bijna een jaar wachten en daar hebben we geen zin in. Dus eigenlijk na een kleine twintig minuten er weer uit. Wel erg veel baarsjes en een paar forse baarzen gezien die lekker lagen te slapen totdat wij eroverheen kwamen gewalst. Dus het was op zich wel leuk, maar ja, koud dus. Ik had het dan ook megakoud toen ik eruit ging. Echt bibberen. We kregen wat opmerkingen over het gebruik van de kikforsslag, maar die heb ik nog niet onder de knie. Ik besef heel goed dat ik veel stof opwaai, zeker als je zo bij een nachtduik over de bodem scheert en ik probeer ook steeds mijn benen omhoog te houden. De kikforsslag moet ik wat vaker oefenen denk ik, het lukt mij niet nu. Kom geen centimeter vooruit dan.

Maar goed. Snel omgekleed bij de auto in het pikkedonker. Iedereen was al weg natuurlijk behalve dan de eigenaar en diens vrouw. Die hadden een droogpak aan dus waren snel klaar en weg. Wij moesten ons uit onze natte pakken wurmen en ons snel afdrogen en droge kleren aan. We waren zo rond negen uur thuis. Twee uur weggeweest voor een duikje van nog geen twintig minuten. Tja. Het zal wel niet meevallen om alles in goede banen te leiden, maar het nu al de zoveelste keer dat ze ons 'vergeten'. Vraag me af of dat alleen bij ons gebeurt. Goed, we zijn flexibel genoeg om het naast ons neer te leggen. Hoe meer ervaring we krijgen, hoe onafhankelijker je wordt van een duikclub. En er zit er nog eentje hier vlak in de buurt en bovendien nog veel gemakkelijker aan te rijden voor ons. Dus keus te over. Maar eerst nog onze DEEP halen en dat gaat volgend jaar gebeuren. Eerst in Nemo, in maart en dan de tweede een ander keertje. Weten nog niet waar. Zie het eerlijk gezegd niet zo zitten om dat in Nederland te doen, want voor een Deep moet je naar zo'n vijfentwintig meter en dat is zelfs hartje zomer ijs-en-ijskoud: zo'n vijf graden! Bijna niet te doen dus. Bovendien willen we er dan zeker van zijn dat we goed begeleid worden door een ervaren instructeur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...