onderwaterfotografieset

Niet zo best geslapen vannacht. Voor mijn gevoel wel duizend keer wakker geweest. Ik voel het ook: wattig hoofd en wat hoofdpijn. Het gekke is dat ik dat juist vaak heb op woensdag. Vroeger was het altijd op een dinsdag. Gelukkig duurt de dag voor mij vandaag iets minder lang: ik mag om kwart over drie al naar huis om te gaan sporten. Thuis omkleden en met de fiets naar de sportschool en daar een beetje duf gewichtjes omhoog duwen en zo. Keb nooit zin, maar als ik dan geweest ben is het toch altijd weer lekker. Kan ook net zo goed dat fietsritje zijn en niet de sportschool.

Ben de afgelopen dagen aardig wat pre-occupied geweest vanwege de aankoop van een onderwaterfotografieset - drie keer woordwaarde... Afgelopen duikvakantie hadden wij een Olympus PEN E-PL2 met onderwaterhuis mee met een flitser en dat is ons eigenlijk wel goed bevallen. We wilden graag deze specifieke camera omdat deze in RAW kan fotograferen. Zoals je weet verdwijnt na vijf meter onder water alle kleur, beginnend bij rood en wat er overblijft is blauw. Veel onderwaterfoto's zijn dan ook blauw en je ziet nauwelijks kleur. Dit is al goed op te heffen door te flitsen, maar ik maak met mijn normale (bovenwater)camera mijn foto's enkel en alleen maar in RAW, dus onderwater wil ik dat ook. Ik ben daar een jaar of twee geleden mee begonnen - drempelvrees, want RAW, oei eng bewerken - en toen ik het verschil zag wat dramatisch is - zoveel meer kleur, meer info, je kunt er zoveel uithalen - was ik volledig om. Veel mensen vinden het nog steeds eng. En ja, je hebt er een apart fotobewerkingssoftware voor nodig en ik doe dat met Photoshop Elements. Dat is een uitgeklede versie van Photoshop en als je de foto's in RAW hebt gemaakt opent PSE deze foto zelf al in een apart schermpje om de foto al te bewerken wat eigenlijk verrassend simpel is: je schuift gewoon wat met de schuifjes en je ziet direct wat er gebeurt en je kunt altijd terug. Echt heel verrassend wat je ermee kunt doen.

Dus verwend/gewend als ik ben boven water, zo wil ik dat ook onder water. Maar zo'n set kost een behoorlijke duit. Dan ga je dus twijfelen: is het het waard? Doe ik er wel goed aan? Niet dat je het koopt en nooit gebruikt?
Dan de tegenargumenten: fotograferen is altijd een (latente) hobby geweest van mij, en ik heb never nooit iets gehad met compactcamera's dus waarom onderwater dan ineens wel. Nooit gebruiken: tja, we duiken ook in Nederland en tot nu toe nog zonder fototoestel. Maar met zo'n set neem je 'm wat vaker mee en kan je ook onder Nederlands water mooie foto's maken. Het komt vaak voor dat wij een pracht van een snoek tegenkomen die je nu eens mooi kunt fotograferen, of in ieder geval proberen. Het geeft een extra dimensie aan het duiken.



Dus gisteren de knoop doorgehakt en de hele set besteld en ... net binnen! Een Olympus PEN E-PL3 met onderwaterhuis en een Inon S-2000 flitser. Nu nog een mooie koffer eromheen, maar die verkopen we zelf. En nu maar hopen dat het water een beetje snel 'op temperatuur' komt. In ieder geval als Jan weer terug is, kunnen we - vind ik - wel weer eens een duikje wagen.

Spannend....!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...