En het wordt kouder


Langzaam begint het buiten steeds ietsje kouder te worden. Aan het einde van deze week wordt verwacht dat het overdag niet boven de vijf graden is met 's nachts vorst. Tijd om de schaatsen weg te brengen want je weet maar nooit. Jan heeft vorig jaar ook noren gekocht - van die noren met een kunststof schoen - maar heb toen geen tijd gehad ze te laten slijpen. Hij heeft er toen aardig op rond gereden en dat voor de eerste keer! Dus ik heb goede hoop dat als er nog meer van dat soort winters komen, hij misschien wel eens beter zou kunnen gaan schaatsen dan ik. Ikzelf heb van die ouderwetse basic noren, dus geen klapnoren, daarvoor schaats ik te weinig. Het was toen even een investering, maar je doet er járen mee, er kan niets mee gebeuren. Goed opbergen, goed schoonmaken en schoen invetten en ieder jaar laten slijpen. Ik heb ze al meer dan tien jaar. Ooit gekocht toen ik op les zat en geen spijt van gehad. Ik heb twee seizoenen les gehad. Erg leerzaam, maar niet toegekomen aan pootje-over. Daarentegen als je altijd op natuurijs schaatst, heb je dat ook niet echt nodig. Op de baan wel. Maar ik vind de baan veel te druk. Je zou dan eigenlijk doordeweeks overdag moeten kunnen, dan is het wel leuk.

Het nadeel van zo weinig te schaatsen, is dat je ook maar één dag echt goed kunt schaatsen op natuurijs. De dag erna heb je zoveel spierpijn in je voeten en kuiten, dat je dan alleen maar aan het zwikken bent. Vaak heb je ook maar één dag de tijd. Tegenwoordig is zelfs de plas bij de dijk in Lelystad betalen. Vroeger kon je daar gewoon op wanneer je wilde. Nu betaal je vijf euro. Dan krijg je wel een 'medaille'. Op zich heb ik er geen bezwaar tegen om te betalen: ze houden ook de baan schoon. Maar het is toch raar. Vroeger kon je overal vrij schaatsen. Ik ga het liefst op de Oostvaardersplassen omdat ik daar de weg ken en je vrijwel altijd je auto kwijt kunt. Hier in de randstad is het vaak propvol met auto's en het schaatsen is vaak op van die smalle sloten en vaarten. En erg druk. Niets voor mij. Helaas ligt de Haarlemmermeersebosplas nooit dicht. Dat zou mooi zijn, want erg dichtbij en daar kan je dan op de fiets naar toe. Maar het schijnt er te diep te zijn. Ik weet eigenlijk niet goed waarom deze plas nooit dicht vriest. Er ligt wel eens wat ijs, maar nooit voldoende om op te kunnen schaatsen. Maar je kunt er wel lekker omheen hardlopen...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...