De Sint-Jakobsroute

Gisterenavond zag ik een stukje van een serie van de RKK - niet dat het nu mijn gewoonte is om naar dit soort 'religieuze' zenders te kijken - en dat ging over de Sint-Jacobsroute beter bekend als de Camino de Santiago de Compostella. Ik heb al eens kenbaar gemaakt dat ik deze Camino wel eens zou willen lopen. Maar niet uit religieuze overwegingen, dus ik zou geen pelgrim zijn, maar 'gewoon' als wandelaar en het dan lopen vanaf het begin. In ons geval vanaf Oostende - scheelt toch weer 300 km....




Gisterenavond in bed heb ik daar nog lang over liggen nadenken, want als je zoiets wilt doen moet je dat goed en ver van te voren voorbereiden. Bovendien kost zo'n trip je snel een half jaar. Men zegt een maand nodig te hebben als je vanuit St. Jean Pied de Port vertrekt, en zo'n 110 dagen voor de rest. Zie ook deze kaart.
De afstand is zo'n 2000 km dus als je iedere dag gemiddeld 20 km loopt - wat geloof ik niet echt veel is wat ik zo hier en daar lees - doe je er dus 100 dagen over, iets meer dan drie maanden. Laten we zeggen dat ik er vier maanden over zou doen, dat je nog ergens kunt blijven plakken. Ik vind als je zoiets doet dat je niet gehaast moet zijn. En natuurlijk zou ik het dan niet alleen doen maar samen met Jan en die ziet dat ook wel zitten.

Even een half jaar sabbatical. Dan moet je ook nog gaan uitrekenen wat het je gaat kosten en hoeveel spaarcenten je daarvoor nodig hebt. Ik denk zelf dat je zo'n honderd euro per dag met z'n tweeën nodig hebt, want je gaat natuurlijk met een tent en niet iedere dag in een hotel of zo. Ik zou zelfs geen potten en pannen meenemen. Je loopt per slot van rekening niet in the middle of nowhere, dus er is altijd eten en drinken onderweg. Dus honderdtwintig dagen maal honderd euro is 12.000,-- euro. Oeps........ dat is wel wat veel......Zo'n zesduizend euro de man. Plus je normale kosten die dan thuis ook gewoon doorgaan....

Het schijnt dan dat je dat ook nog via een soort organisatie kan doen - o.a. Het Nederlands Genootschap van Sint-Jacob voor Nederland en voor Vlaanderen Het Compostelagenootschap - en dat je dan een geloofsbrief mee krijgt waarmee je in theorie 'gratis' onderdak zou kunnen krijgen, want je bent dan een echte pelgrim. Maar ik ga mijn antipathie voor alles wat met geloof te maken heeft natuurlijk niet verloochenen, ook niet hiervoor, dus zo'n geloofsbrief zou niet voor mij zijn. Het zou wel een soort pelgrimtocht zijn, maar meer voor mezelf en meer om eens helemaal weg te zijn van alles waar ik de laatste dertig jaar tussen zit. Eens back to basic, jezelf tegenkomen, stuk zitten, afzien, maar ook andere mensen ontmoeten en lopen door het land, langs plaatsen waar je normaal niet komt en alles met hele andere ogen zien dan normaal. Wat een opgaaf zou dat zijn! Wat een ontdekking!

Maar ja, wanneer hè? 

ps. Na nog wat gegoogeld te hebben op internet, zijn de kosten toch wat lager dan ik zelf had ingeschat én je hoeft niet persé gelovig te zijn om deze tocht te doen :-) zie deze link. Mijn inschatting is meer een worst-kaas scenario....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...