Northern Archer

Het is alweer donderdag. Zo'n week vliegt voorbij. Is het maandag, dan ineens hup is het weer donderdag. Met meteen de eerste echt frisse dag van de herfst met buien en blauwe lucht, graadje of 12. Gisterenmiddag met hardlopen wat het nog zo'n 18 graden en dus nog best warm.

Had me dringend voorgenomen niet meer te lopen dan 6 km, maar dan ga ik weer zitten piekeren over welke route ik ga lopen, wind mee, wind tegen, dat soort dingen. Dan toch maar twee keer het grote rondje om de plas van zo'n 3,8 km per rondje en dan even doorlopen tot je 8 km loopt. Ik kreeg na 5 km weer wat last van mijn blaartjes onder de duim van beide voeten, ondanks dat ik ze had ingetapet. Verder heb ik eigenlijk best lekker gelopen met storm hoog in de bomen, maar daar beneden onder de bomen heb je daar weinig hinder van. Het mooie was dat ik erna eigenlijk niet eens echt moe was en - belangrijker - geen hoofdpijn erna. Niet eens een pijnstiller hoeven nemen toen ik ging slapen.

En dan thuis, die avonden. Nu het weer zo vroeg donker is, duren de avonden weer zo lang. Ik doe bijna nooit wat als het donker is en dat komt eigenlijk omdat alles dan zo obscuur is en ik het ook niet zo goed kan zien dan. Misschien ben ik wel nachtblind. Ik weet het niet, maar het is niet mijn ding die vroege donkerte. Soms zou ik best wel in Zweden of zo willen wonen, maar ik weet nog of ik daar die drie maanden volledige duisternis zou 'overleven'.  Aan de andere kant heb je daar wel weer veel meer natuur en kan ik mij zo voorstellen dat je dan sneller naar buiten gaat en veel meer tot rust komt dan hier in het drukke Nederland. En dat je dan misschien minder last hebt van die duisternis. I don't know. 

En over Zweden gesproken: Jan zit dit weekend in Stockholm en daar zijn webcams genoeg op deze site . Dus Big Brother is Watching Him. Of Big Sister dan meer. Edoch, het zal dit weekend voor mij wat lastig zijn om hem te volgen vanwege 'omstandigheden'. 

De bewegingen en verloop van de oefeningen die de LoMa doet daar in de Baltische Zee, zijn goed te volgen via de facebook pagina van de Koninklijke Marine. Helaas is de Belgische Marine niet zo communicatief ingesteld. Zij hebben nu wel sinds 4 september een facebook pagina (joehoe), maar daar wordt vrijwel niets verteld over Northern Archer, de naam van de oefening. En het is gewoon super leuk om als thuisblijver hun verrichtingen te kunnen volgen. Tenminste, dat vind ik. Het is nu soort van mazzel dat ze de oefening met drie Nederlandse schepen doen, anders was de info erg summier geweest. 


de LoMa in 'nood' op de Baltische Zee
Dat is nog een groot minpuntje vind ik van de B Marine, dat de communicatie naar het thuisfront altijd erg summier is. Niet iemand die het op zich wil nemen om dat gat te vullen, behalve dan wat persoonlijke initiatieven van bemanningsleden, maar die blogs zijn dan natuurlijk altijd doorspekt van persoonlijke noten, terecht natuurlijk, maar soms is het wel 'too much information'. Op zich is de site van de B Marine wel toereikend, maar de slideshow wil af en toe nog wel eens vastlopen en als ze op oefening zijn, zoals nu, dan staat daar noppes nada iets over vermeld. En dan zetten ze nog bij het boordjournaal van de Louise-Marie dat de Leopold I vervroegd naar de thuishaven komt. Suf!

Verder op het werk is het goed druk en loopt het goed door op wat kleine probleempjes na en ikzelf dan wat van slag door de fase waar ik in zit (overgang) waardoor ik erg vergeetachtig ben en ook het gemis voel van Jan natuurlijk en ik daardoor des te meer behoefte heb aan info. Komt wel weer goed....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...