Van het terras en andere zaken

Terras in aanleg
Terwijl de TV op de Olympische Spelen staat en de wind door het huis giert, zit ik de tekening te bekijken voor onze verbouwing. Dat ziet er goed uit. Maar alles ziet er altijd goed uit op een tekening. Neem als voorbeeld maar de 'Artist Impressions' van een nieuwbouwwoning. Altijd groen, opgeruimd, fleurig en met vooral veel vrolijke mensen op straat. Dat zo'n buurt zeker nu grauw, grijs en vochtig is, dat wordt maar liever niet getoond. De tekening van de gevel van mijn woning zoals deze er straks uit zou kunnen zien, ziet er ook zo schoon en fris uit. In werkelijkheid is mijn gevel wat groen uitgeslagen en is het cement tussen de stenen niet meer zo glad als die vroeger waarschijnlijk wel was. Ook is mijn zuidgevel volledig bedekt met een wingerd wat nu een beetje een kale takkenboel is, maar van de zomer helemaal groen en in de herfst prachtig rood. 


Ik heb nu mijn akkoord gegeven aan de architect dat ik mij kan vinden in hetgeen hij op papier heeft gezet en dat dit voor 98% tegemoet komt aan mijn wensen. Nu alles klaar maken voor de bouwvergunning en dan natuurlijk - niet geheel onbelangrijk - het kostenplaatje maken. Want ik weet nog steeds niet wat dit geintje mij straks gaat kosten.

Vorig weekend hebben wij wel het dakterras in orde gemaakt. We hadden hout besteld bij een groothandel in Sassenheim - op advies van onze huisklusser - en dit kwamen ze vrijdagmorgen (vroeg!) - afleveren. In feite wisten we niet hoe laat ze zouden komen die dag dus we lagen nog lekker te knorren (ik was nog ziek) toen om iets voor achten de telefoon van Jan ging. Hé, je had je wekker toch uitgezet??? Aan de andere kant: 'Er is niemand thuis. Er brandt geen licht!' Ja, dank je de koekoek. We sliepen nog. Dus Jan snel broek aan en zo en naar beneden om die gast te ontvangen. Hij had de vrachtwagen gewoon in de straat geparkeerd wat in feite niet mag, maar het was nog vroeg en de stampede met achterbankkinderen was nog niet bezig. Dus snel de planken met zo'n kooiaap uitgeladen en op het trottoir gelegd. Nu moesten wij nog wel dat alles plank voor plank in onze tuin leggen, want om dat nu zo op straat te laten liggen. Ik was natuurlijk nog niet helemaal in orde en heb die exercitie dan ook flink moeten bekopen later. Maar enfin. Na het ontbijt dan maar aangekleed en begonnen met het terras. Jan had gelukkig al aardig wat voorbereid het weekend daarvoor, dus nu moesten wij de tegels leggen op de isolatie. Eerst van die rubbertjes dan twee tegels op elkaar om er later achter te komen dat dat te hoog is - de terrasdeur ging niet meer open - dus alle tegels weer weg en daarvoor in de plaats één trottoirtegel op rubbertjes, daarop de regel en dan de planken. Dankzij ons weer een stuk jungle weg uit Zuidoost-Azië want we hebben gekozen voor bangkirai. Ze hadden gezegd dat je niet hoefde voor te boren en dat de meegeleverde schroeven zichzelf zouden vastdraaien, maar onze misschien wat minder krachtige accuboormachines konden het niet aan en dus hebben wij alles moeten voorboren, wat wij deden met een op het net aangesloten boormachine. Al met al hebben wij het niet helemaal klaar gekregen die vrijdag en moest Jan zaterdag nog wat schroeven indraaien. Ik was ondertussen weer teruggevallen en voelde mij vreselijk moe en heb werkelijk enorme spierpijn gehad in mijn bovenbenen. Zo erg dat ik bijna niet kon lopen. Dat zegt toch al genoeg denk ik.

Maar het terras gaat het dus goed. Heb inmiddels ook een Wallfix droogrek van Brabantia gekocht, want mijn kleine balkonnetje heeft nu afgedaan voor de was te hangen. Dat gaat voortaan op mijn dakterras. Ook al even hier en daar gekeken naar mooie plantenbakken, maar mijn hemel, wat zijn die duur!

Plantenbakken van cortenstaal zoals op de foto zijn weergaloos niet te betalen, en andere plantenbakken gezien bij het tuincentrum met ongeveer deze afmetingen ook iets van honderdzestig euro per stuk....

Aangezien het vandaag toch flutweer is, maar even nog niet verder werken aan het terras. In plaats daarvan beetje cocoonen en TV kijken in afwachting van onze Sven. Ben benieuwd. Er ligt flink wat druk op die jongen.

Afgelopen week wel een bijzonder zware week. Zo'n griep hakt er aardig in. Dat had ik toch niet echt op mijn radar. Heb dan ook een beetje flexibele werktijden gehad en dat beviel mij wel. Zou daar best aan kunnen wennen ;-) maar kost mij teveel maandsalaris als ik dat voor vast zou doen. Gisteren was ik vrij omdat Jan en ik afgelopen dinsdag vijf jaar getrouwd waren en eigenlijk zouden wij gisterenavond ergens gaan eten, maar omdat ik nog niet zeker was van mijn gesteldheid, is dat nu even uitgesteld naar een later tijdstip. Gisteren hebben wij heerlijk op ons gemak over de markt gelopen, koffie gedronken, dan even kijken voor een film hier in ons 'dorp'. Niet, dan naar Haarlem, om dáár de film te gaan zien, dus hup! de auto in, naar Haarlem (ben je ook zo) en daar nog even naar De Huismus (een kookwinkel), dan wat tapas eten bij Jamón Jamón, waar ze helaas geen alcoholische dranken meer mogen schenken... en dat is zeer spijtig. Van de zomer hebben wij daar zomaar op een doordeweekse zaterdag twee flessen wijn weg zitten te werken vergezeld van de nodige tapas. Maar goed. Na de tapas dan een biertje halen bij Jopen en dan om half vier naar The Wolf of Wall Street. Echt een hele goede film. Bijzonder goed zelfs. 

We hadden die ochtend op de markt lekker pijlinktvis gekocht en dat hebben we in een heerlijke saus met spaghetti gegeten (zelfgemaakte tomatensaus, de inktvis met artisjokharten even apart aanbakken, door de saus en er wat zwarte olijven door.... Zálig!!). Zo lekker, pijlinktvis. Wel even wat schoonmaakwerk, maar o zo lekker en makkelijk klaar te maken. Morgen wild konijn met zuurkool.

En met nog één dag te gaan duurt een weekend altijd veel te kort...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...