Van heggenmussen en Bonaire

Gisterenmorgen zat er een heggenmus in mijn tuin. Ik heb een voederplankje voor de vogeltjes en normaal gesproken zitten de mussen 's morgens al ongeduldig in de lei-lindes te wachten tot ik een handje zaadjes erop strooi. Ze weten het al precies. Dan vallen ze er met z'n twintigen op aan en dan is het een drukte van jewelste, maar zodra ik één voet buiten de deur zet, zijn ze weg. Schijters.

En deze ochtend vloog dat troepje ongeregeld weer als één wolk de boom in en bleef er eentje achter. En ik zag al vrij snel dat dit geen gewone mus was, hoewel deze er wel erg op lijkt. Dacht eerst dat het het vrouwtje van de roodborst was, maar bij nader onderzoek is het een heggenmus. Leuk toch? 

Hopelijk over een poosje een tuin waar veel meer vogeltjes in kunnen vertoeven. Een egeltje hier en daar, muisjes, eekhoorntjes - die zitten daar geloof ik niet - ..... 

We zien het wel. Ik durf er niet te veel over te schrijven of na te denken anders is het misschien weg. Dat stukje grond waar ik eerder over schreef, is inmiddels  al verkocht. Dus het gaat best snel...

Afgelopen week is de orkaan Matthew over het Caraïbisch gebied geraast waaronder ook over Bonaire. Ik zag vanmorgen een video van de staart van de orkaan en dan zie je de westkust van Bonaire waar normaal gesproken golfjes van hooguit een meter zijn, daar waar je altijd zonder problemen het water in kunt, overspoelt worden door metershoge golven. 







Het doet mij pijn dit te zien. Ik ken het eiland inmiddels toch wel erg goed en ben nu in feite blij dat wij onze vakantie in november niet op Bonaire hebben geboekt. Schijnen toch ook aardig wat ondiep gelegen koraalriffen te zijn beschadigd.

En met die mensen die hun dure villa's zowat in de zee hebben laten bouwen heb ik geen medelijden. Die pikken de toch al steeds schaarser wordende duikstekken in - terwijl dat strandje voor je villa nooit privé strand mag zijn want dat blijft openbaar terrein - om iedere keer als je er komt te merken dat er weer eentje onbereikbaar is omdat er een miljoenen-villa voor staat. 

Ik vind het triest om te zien, maar voor iemand die er nooit is geweest zijn dit gewoon beelden van hoge golven. Ik hoop dat de schade snel hersteld zal worden.

1 opmerking:

  1. Leuk goor die vogeltjes in de tuin. Ik ga dit jaar een voederpaal aanschaffen om meer soorten te zien. Vorige jaren deed ik wat vetbolletjes en pinda's in de boom van de buren en daar beleefden we veel plezier aan dus dit jaar groter aanpakken. Ik zag het bij BeleefdeLente bij de tuinvogels zo'n ding wil ik ook. Maar vriend vind het nodig en echt (door) boompje van zijn landje te gebruiken en dat kan ook leuk zijn, koop ik de silo's erbij.
    We hadden regelmatig een bonte specht en die werd steeds minder schuw.

    BeantwoordenVerwijderen

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...