Verkiezingsdag

Zo. Mijn stem is uitgebracht! Vanmorgen om 10 over acht ben ik de straat overgestoken, meteen even mijn papier in de papierbak gemikt, de kleuterschool in, gestemd (ik hoefde het papier niet eens ver open te vouwen), via de bakker terug naar huis, tas gepakt, auto in en naar het werk.

Ik heb me nog nooit zo verdiept in partijprogramma's als dit keer. Persoonlijk vind ik het heel vervelend dat je op een partij moet stemmen. Liever zou ik op standpunten stemmen. Dus dat je op je stemformulier vijf standpunten (of stellingen) aankruist en dat je dan misschien daarnaast de persoon mag aankruisen wie jij denkt die ze moet uitvoeren.

Dus bijvoorbeeld: We moeten voldoen aan de klimaatnormen zoals deze zijn opgesteld. Maar als je dan hoort hoe de CU dit wil oplossen tegenover de VVD, dan is het stemmen op een stelling ook voor duizend-en-één oplossingen vatbaar, oplossingen waar jij het niet mee eens kunt zijn.

Of een stelling als: we moeten het vluchtelingenprobleem aanpakken. Ja, het doel is duidelijk, maar de middelen..... Ik ben meer voor het probleem daar ter plekke oplossen, ervoor zorgen dat ze überhaupt geen bootje hóeven te nemen naar het beloofde land Nederland, dan de rolluiken naar beneden doen, je handen tegen je oren houden en hard roepen: Ik hoor je niet, ik hoor je niet, ik hoor ik hoor ik hoor je niet, ik kan je niet verstaan...



Beetje struisvogelpolitiek en de andere kant op kijken. Dat werkt niet, zeker niet nu.

Maar we maken er geen politieke blog van. Er wordt al genoeg over politiek gepraat de laatste tijd en vandaag is het dan DE dag en hopelijk worden we morgenochtend niet wakker in een land waar de hardst schreeuwende inhoudloze blonde Molukker (is hij ook niet van oorsprong een immigrant??) als grote overwinnaar uit de bus komt. Trouwens, niets voor hem: premier zijn. Hij moet schreeuwen en vuisten ballen, keihard 'kolder' en 'onzin' kunnen roepen, kunnen schoppen en opjutten en proberen z'n ogen open te houden (over plastisch chirurg gesproken: hij kan wel een liftje gebruiken). De oppositie is hem op het lijf geschreven.

We wachten met spanning af.

1 opmerking:

  1. Ik stem normaal gesproken altijd op een vrouw, dan kijk ik van te voren wel altijd of dit een beetje in mijn straatje past. Maar deze keer stemde ik maar zo op een man - wel van dezelfde partij. Ik ben dit jaar voor het eerst wel een beetje nieuwsgierig naar de uitslag.

    BeantwoordenVerwijderen

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...