Wonderen



Het dorp waar wij straks gaan wonen - ik wil het dorp niet met naam en toenaam te noemen maar is niet moeilijk te achterhalen, lijkt mij - schijnt een rijke geschiedenis te hebben. Het lijkt meer een geschiedenis in de vorm van heel veel overstromingen, dan een heldhaftige geschiedenis in de vorm van ridders en jonkvrouwen, hoewel het dorp al voorkomt in het verhaal "Van den Vos Reynaerde***". Het is in ieder geval al een erg oud gehucht (1252 na Chr.).

Waar ik op dít moment woon, heb ik een zeekaart in de hal hangen van de zeestraat waarnaar de straat is vernoemd. Een échte zeekaart, gebruikt door de Belgische Marine. Ik vind dat leuk.

Zoiets zou ik dus ook héél graag willen in mijn nieuwe huis, maar de naam van de straat waarin we straks wonen is niet gebaseerd op een zee-engte, historisch figuur of iets anders wat terug te vinden zou zijn in de geschiedenis, hoewel de straat niet nieuw is, waarschijnlijk toen wel, vandaar de naam ;-)



Het centrum van het dorp - wat heel vroeger overigens Elmare heette naar de priorij die daar toen lag - ligt zo'n 490 meter over de grens met Nederland. Het ligt in een soort 'deuk' met de grenslijn. Als ik straks in onze tuin zit, zie ik rechts en vóór mij de Nederlandse grens. Als je de geschiedenis een beetje kent, weet je ook dat dit vroeger tot het Koninkrijk der Nederlanden toebehoorde, tot in 1843 de grens definitief werd getrokken*. Het schijnt een gebied te zijn waar toch wel het één en ander heeft plaatsgevonden, zo strategisch liggend aan de Westerschelde wat toegang gaf tot Antwerpen.

We gaan het allemaal wel ontdekken daar. 

Ik kom normaal gesproken eigenlijk niet vaak in musea, maar misschien is het toch de moeite waard me eens te verdiepen in de geschiedenis van dit deel van Vlaanderen. Als ik naar oude kaarten kijk, kan ik wel zien dat het vroeger voornamelijk moeras was. Dat kan aardig kloppen, want in de buurt van het dorp werd vroeger volop veen gestoken. Er zijn ook veel kreekjes in deze buurt die zijn ontstaan door de vele overstromingen in de 12e eeuw.  



Het dorp schijnt ook een heftig strijdtoneel te zijn geweest tijdens de twee oorlogen, zijnde een grensdorp. Maar niet te diep graven in de tuin: de kans dat er nog wat oorlogstuig wordt gevonden is best aanwezig**.

Je kunt er zo te zien heel lekker fietsen. Het is er natuurlijk erg vlak en de streek is voornamelijk agrarisch. In Zeeland staat altijd tegenwind dus dat zal hier ook wel zijn...[grinnik]. Straks heb ik een nieuwe auto mét trekhaak en daar kan dan ook mooi een fietsenrek op [wrijft in handen]. Mooi!

Ik verheug me er enorm op om daar straks te gaan wonen. Ik hoop nog steeds op een (financieel) wonder, zodat ik niet acht jaar hoef te wachten, maar ik weet niet welk spreekwoord ik moet aanhouden: wonderen bestaan niet, of wonderen zijn de wereld nog niet uit.


* volgens Wikipedia
** bron: http://familievanderweyde2.blogspot.nl
*** Van Den Vos Reynaerde, pagina 21

1 opmerking:

  1. Ik heb daar in mijn jeugd uuuuuuren gefietst met vrienden, in de zomer naar de kreken geweest om gewoon wat rond te hangen, ... En toen ik nog een alleenstaande mama was en in Boekhoute woonde ging ik er regelmatig wandelen met mijn zoontje :) Het is daar prachtig ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...