Besjwoemd



Misschien ben ik aan vakantie toe. Ik heb allerlei kwaaltjes en klachtjes. Pijn in mijn 'abdomen', schouders, stijve nek, voel me helemaal top, beetje naar en dus lichte hoofdpijn, moe.

Meestal is dat een teken dat ik op vakantie ga. Want tegen de tijd dat ik met vakantie ga, word ik altijd een klein beetje behoedzaam. 

'Ik moet niet ziek worden, want ik ga op vakantie'. 
'Oh nee, keelpijn! Nu niet verkouden worden anders kan ik niet duiken!' 

En bij zulke gedachtes wordt je vanzelf een beetje een hypochonder. Dan denk je meteen dat je meest vervelende ziektes onder de leden heb. Het gekke is vaak dat ik er thuis niet zoveel last van heb. Zodra ik thuis ben, is het weg. Ongezond gebouw?
Who knows...

Ik heb niet hardgelopen gisterenmiddag. Veel te warm. Bovendien heeft 'mijn' acupuncturiste mij gezegd gewoon even niet hard te lopen. 
'Doe maar weer na je vakantie,' heeft ze me op het hart gedrukt. 

Gisterenmorgen bij de fysio was alles weer in orde. Ik heb nauwelijks nog pijn meer (ondanks mijn nieuwe schoenen) en we hebben het even hierbij gelaten (nadat ik nog in een zeer onflatteuze houding over de behandeltafel moest liggen zodat hij mijn onderrug kon mishandelen). 

En ik voel mij de hele week al een beetje 'besjwoemd'. Of dit woord echt bestaat weet ik niet. Mijn vader was een kei in het verzinnen van woorden die niet bestaan, en als je niet helemaal lekker in je vel zit, dan voel je je besjwoemd. Klinkt joods, niet.
Of zoals Stoffel zei: ik voel me een beetje appelig.

Zo'n nagelschaartje heet bij ons een knietser. Dat is zó ingeburgerd bij ons - en inmiddels ook bij Jan - dat je denkt dat dan direct iedereen weet wat je bedoelt.

Mijn rusteloze benen heten 'enge benen'. Bekt wat lekkerder.

Inmiddels is mijn woordenschat wat uitgebreid met typisch West-Vlaamse woorden en gooi ik er af en toe een Vlaamse uitdrukking tusendoor, zonder dat ik dat besef. Of gewoon van die alledaagse woorden die je enkelt wisselt met Jan en dus veel vaker het Vlaamse woord gebruikt dan het Nederlandse.

Proper
Opkuisen
Mikrogolf
Wachtbuis
Bouwpromotor
Voorbij steken
Vuilbak
Sjakosj

Straks weer even oefenen op wat basis Griekse woorden. Ook niet geheel onbelangrijk.

Ons traditionele drankje als we in Chania zijn: Retsina.

Ondanks dat het onderwaterleven niet zo spectaculair is als in de tropen, valt er onder water op Kreta (Chania) genoeg te zien, getuige deze murene.

En hele grappig schotelantennetjes onder water.

Mooi gevormde rotsen. Kreta is vulkanisch en overal gaten en holen, caverns en grotten. Het is voor ons alweer een jaar geleden dus we hebben er veel zin in.




2 opmerkingen:

  1. Ik stort ook altijd in vlak voor een vakantie. Stranden in het zicht van de haven... Houd stand! Bijna mag je weg. Geniet straks!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, gelukkig, dan ben ik niet de enige. Ik heb dat altijd. De schrik slaat me dan om de oren. Eenmaal weg is het over. Nog effies....

      Verwijderen

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...