Compressie tubes

Gisterenmiddag heb ik na anderhalve week niet lopen weer de stoute (hardloop)schoenen aangetrokken en naar het park gereden. De zon scheen inmiddels dus korte broek. Thuis had ik eerst met veel persen en duwen mijn nieuw aangeschafte Herzog compressie-tubes aangedaan: 


Dit zijn niet mijn benen, maar de foto komt van de site 'Stoere Vrouwen Sporten'.
Maar dat terzijde.

Die compressie-tubes - dus geen kousen want er zitten geen voetjes aan - kan je niet zomaar kopen in standaard maten, maar je moet je enkel en je kuitomvang op twee plaatsen meten. Dus met een meetlint in de weer en de drie plekken meten. 

39-38-24

Bestellen bij Podobrace waar het allemaal piekfijn staat uitgelegd, en keurig de volgende dag afgeleverd.

Maar mijn hemel, wat krijg je die dingen moeilijk aan! Wat een gesjor. Maar het lukte uiteindelijk wel. Schijnt ook een trucje voor te zijn trouwens. 

En dan ermee lopen. Dat is wel even wennen. Ik moest een paar keer stoppen omdat ik dacht dat - vooral mijn rechter - voet aan het afsterven was. Zitten ze te strak, heb ik 'm verkeerd aan, is tie te klein....? Wat doe ik niet goed.

Thuis nogmaals opmeten. Nee, de maten zijn goed. No doubt about that. Ik zal eens gaan googelen wat de ervaringen zijn. Op hierboven genoemde site staat geen echte ervaring, maar op andere sites is het ook niet echt duidelijk. 

Dan maar mijn eigen review, maar ik kan het natuurlijk pas echt goed beoordelen als ik er een paar keer mee heb gelopen. Nu had ik anderhalve week niet gelopen. Het gekke is dat ik praktisch geen last had van mijn linkerenkel, waar ik die vervelende shin-splint heb, maar ik had veel meer 'last' rechts. Door die tube.

De eerste kilometers gingen dan ook niet zo lekker en moest ik een paar keer stoppen. Mijn benen voelde zó zwaar, niet normaal. En ik slofte ook wat meer, vooral rechts. Daarna ging het wat beter en heb ik zo'n drie kilometer aan één stuk kunnen lopen. Het tempo was wat laag, maar ach. 
(pace 7:46/km).

Natuurlijk ben ik wel erg benieuwd wat dit doet voor mijn blessures: ja twee, want ik heb ook nog steeds de Morton's Neuroom. Die doet weliswaar geen pijn omdat ik speciale zolen heb (en ik loop op Saucony, al járen!), maar ik lees toch op een site dat zelfs dát minder wordt met compressiekousen/tubes. Hoe fijn is dat!

Het uittrekken was ook even een dingetje, maar een plastic zakje bracht uitkomst. Ben wel erg benieuwd naar de volgende ervaring. En dat zal zondagmorgen zijn.

En wie weet, zit er wellicht ooit nog eens een 10-kilometertje in het vat...

2 opmerkingen:

  1. Ik heb steunkousen zowel korte als lange en die rek ik aan met tuinhandschoenen aan die wat grof zijn aan de palmen. Zo heb ik het geleerd van de leverancier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er bestaan ook aantrekhulpen als bijvoorbeeld de easy slide.

      Verwijderen

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...