Lekker lang weekend

Na een heerlijke vijf dagen vrij, ben ik weer een beetje bijgetankt. Ik heb wel erg weinig meegekregen van Koningsdag, behalve via de radio, maar ik zie al ruim vijftig jaar de défilés voorbij trekken met koekhappende prinsen en prinsessen en de vrijmarkt trekt mij vooralsnog niet echt, zeker niet die hier in het 'dorp', zoals de autochtonen deze 'stad' nog plachten te noemen.

- onderweg -
Dus donderdag op mijn gemak met de auto naar Oostende. Kleine - nou ja, kleine - file bij (natuurlijk) Antwerpen. Hopeloze stad om langs of doorheen te trekken. Ik ben blij dat ik daar 'straks' van af ben. Dat oponthoud heeft mij een half uur gekost en tegen half drie was ik ter plekke in Oostende. 

Op het balkonnetje
in het zonnetje
gewacht op mijn mannetje

- uitzicht vanaf balkonnetje -
die tegen vier uur met op z'n fiets de bocht kwam omstuiven. 

Nog even boodschappen gedaan, gegeten en daarna wat dozen die al waren ingepakt in de garage bij Jan z'n moeder gezet en daar eventjes bijgekletst. We lagen er vroeg in want Jan was die dag al vanaf vier uur op dus dan trek je het niet lang.

Vrijdag was ik alleen. Jan moest werken dus die ging om 06.00u de deur uit. Ik stond tegen half negen op. Op m'n gemak ontbijtje gemaakt (smoothie), met een schuin oog beetje TV gekeken en daarna 'kassie-an' douchen en aankleden. Ben daarna gewapend met camera naar 'de stad 'gelopen via het strand. Lekker langs de vloedlijn lopen, genieten van het wijdse uitzicht, de wind en de zon. 








In de stad op zoek naar vullingen voor mijn Waterman, maar helaas, hier ook al niet. Zal online moeten. Nog wel een mooi klein tasje gescoord. Beetje duur, maar kreeg 30% korting bij de kassa, dus dat was een mooie meenemer. M'n zakken legen en alles in het tasje, wat een gemak. Na een muntthee en een yoghurt met granola bij het CultuurCafé - het vroegere postkantoor - terug gelopen. 

- muntthee achter de sanseveria's -
Al met al zo'n 9 km gewandeld.

Jan was tegen vieren thuis en we zijn nog even met de auto naar onze nieuwe woning gereden om de vorderingen te zien, als die er al waren. En ja hoor: er waren leidingen ingezaagd voor gas en water en electra. Daar even de nodige fotootjes van genomen (altijd goed voor later, dat je weet waar alles loopt). Bij onze buren lag er al meer: daar stond de spoelbak al voor het toilet en lagen de blauwe en rode ribbelbuizen al over de vloer. Bij ons is het allemaal wat anders, maar zo kreeg ik wel een beetje een idee hoe dat gaat hier.

Ik had de betonvloer voor het tuinhuisje nog niet in het echt gezien dus dat is nu gebeurd en het ziet er al aardig solide uit.

Wát een oppervlakte tuin! Krijg er buikpijn van. En de kriebels in m'n handen. Er groeit nu genoeg onkruid wat de aannemer nog gaat platspuiten. Zal misschien wel met RoundUp gaan gebeuren, vrees ik. Had al zo mijn bedenkingen, maar ja ach, gemakkelijk is het wel als het weg is. We hebben nu toch wel een mail gemaakt dat áls het inderdaad met RoundUp gaat gebeuren - als het al niet is gebeurd - dan liever niet.

- onkruid -


Zaterdagmorgen ontbijten bij moeke en daarna even naar BouwPunt om naar terrastegels te kijken. Onze keus is nu gevallen op een simpele 20x20 cm Brugs getrommelde klinker (wat dat Brugs ook mag betekenen). Niet duur en niet te strak. Dat is niet ons ding.

We weten nog niet hoe we de oprit gaan doen. Wel split, geen split. Als je namelijk split gaat leggen moet daar een stabilisatie onder, zo'n honingraatmat, maar die kost (verdorie) bijna 15 euro de m2. En we hebben aardig wat nodig. Ik dacht: split, lekker goedkoop, krijg je dit. Nou ja, we zien het wel. Voorlopig enkel maar stukjes beton als stabilisé en misschien plemp ik alles wel vol met gras of zo. Of boomschors.

Zondagmorgen zijn we eerst gaan hardlopen. Over de dijk heen en terug op het strand op het harde zand. Je moet dan op een gegeven moment wel steil omhoog het rulle zand op, maar dan wandel ik hoor. Als ik me aan mijn rustige tempo hou, is het goed te doen (tempo is dan ongeveer 07:20 pace per km).

Uitgebreid ontbijt en daarna hebben we de zolder van het appartementsgebouw even bekeken of daar nog dingen liggen die mee moeten. Die zolder ligt onder het dak en daar heeft iedere bewoner zo zijn hoekje waar natuurlijk de nodige zooi staat, dik onder het stof, het één netjes het ander als één berg. Er staan van die art-deco kasten uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Foeilelijk, maar smaken verschillen natuurlijk (gelukkig) en ze zullen ook wel niet voor niets op zolder staan.

Ons 'bergje' is bescheiden gelukkig en staat klaar om te zijner tijd te verhuizen.

Daarna nog een stuk of zes dozen gepakt met glazen en andere meuk wat Jan niet echt nodig heeft. Je kunt het maar kwijt zijn. Die dozen gaan ook naar de garage van moeke. Tegen drieën nog even naar buiten. Het was mooi weer en achteraf hadden we beter die maandag de dozen kunnen doen, maar goed.

Het was loeidruk op het strand en op de dijk. Hing ook een raar sfeertje. Veel voetbalsupporters van Charleroi, luidruchtig natuurlijk. Oostende speelde tegen Charleroi die avond. Heb het niet zo op voetbal en dan met name al dat gedoe eromheen. Doet me niet veel. 

Bij de ginbar Histoire d'O wat gedronken, maar o wee, o wee, wat duurde dat lang eer we ons drankje kregen! 

- halo om de zon -
Ze hebben wel een grappige menukaart:


En de gin was okee.

Maandag 1 mei gebeurde er weinig in België-land. In Nederland gewoon arbeiten, hier niet. Ik had een dagje vrij genomen. Leek me lekker, maar ik zag toch op tegen de terugweg en was bijna om twaalf uur al gaan rijden. Toch nog even een wandeling gedaan, weer een forse en na het eten ben ik rond vijf uur gaan rijden. Met de nodige files want alle Belgen - én Duitsers - hadden het idee om weer naar huis te gaan op dat tijdstip. Drie en een half uur later was ik thuis (om half negen). Maar de keren dat ik dit moet rijden zijn geteld. Nog een dikke vier maanden en dan hopelijk naar het nieuwe huis....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...