Dopamine

Ok. Ik heb waarschijnlijk een tekort aan dopamine. Het verklaart waarom ik de laatste tijd zoveel last heb van 'enge benen' en ik me zo moe voel. Dopamine is een stofje dat je lichaam aanmaakt en je een 'gelukzalig' gevoel geeft. Eén en twee bij elkaar opgeteld, klopt dat wel bij mij. Dat 'gelukzalige' gevoel is best ver te zoeken bij mij. Het verklaart ook waarom ik er tijdens een vakantie weinig tot geen last van heb. Zelfs in het weekend al. Het jammere is dat je geen potje Dopamine kunt kopen. Je moet dit zelf fabriceren. Door te gaan sporten bijvoorbeeld. Maar ja, van hardlopen krijg ik tegenwoordig hoofdpijn en ik vind een jaarabonnement op een sportschool belachelijk duur. Bovendien wordt het afgeraden om 's avonds te gaan sporten als je RLS hebt en ik heb natuurlijk alleen maar 's avonds tijd. Vandaar die woensdagmiddagen. De bedoeling is dat ik op de woensdagmiddagen hardloop. Gisteren niet gedaan dus. Moesten de duikflessen ophalen, langs het tuincentrum, even langs de Gamma, even boodschappen halen voor het avondeten en dan blijft er weinig tijd (en energie) over voor hardlopen. Maar 'ze' zeggen ook weer dat als je last hebt van RLS je niet al te intensieve sporten moet doen. Tja, hardlopen is natuurlijk wel één van de intensievere sporten. En ik vind het lekker om te doen en ik zal het ook blijven doen, hoofdpijn en RLS dienende.


Als je erover nadenkt klopt het verhaal wel aardig, want als ik buiten ben of gewoon in de tuin bezig ben, dan voel ik me lang zo moe niet en knap ik daar altijd enorm van op. Heb ook altijd het idee (gehad) dat ik een buitenmens ben. Als ik buiten ben, ben ik in mijn element. Tijdens vakanties ben je bijna niet binnenshuis en dan voel ik me gewoon top. En dan moet je daarna weer zo'n 9 uur overdag binnen zitten en als je dan zo'n zomer hebt als deze, zit je 's avonds ook binnen. Meestal ga ik dan voor ik thuis kom even een klein rondje wandelen in het park, even die frisse lucht opsnuiven samen met mijn imaginaire hond Frits. Nu zit ik hier op kantoor gelukkig wel met mijn ramen wagenwijd open en kijk ik uit op groene bomen waar de laatste tijd veel torenvalken zitten. Wat ik hoor een jong en een ouder. Leuk om te zien, áls je ze ziet. Je hoort ze meer. 

Gelukkig is het weer bijna weekend en kan ik weer wat bijslapen en proberen veel buiten te zijn. Misschien duiken?

In mijn element

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...