Flexibele arbeidstijd

Het leven van een werkende vrouw. Een fulltime baan. Nou, niet helemaal fulltime, want op woensdag 'mag' ik om 15.15 naar huis om te gaan sporten. Mijn doordeweekse sportmiddagje anders kan ik dat enkel in het weekend doen. Dan ga ik óf naar de sportschool óf naar het bos/park om te hardlopen. Ik moet dat eigenlijk consequent afwisselen - woensdagmiddag sportschool, zondagmorgen buiten hardlopen - maar soms ben ik gewoon graag buiten en ga ik hardlopen. Ach, dat abonnement van de sportschool is maar een euro of vijfentwintig per maand en daarvoor kan ik in theorie onbeperkt sporten. Ik zeg 'in theorie' want het is een zogenaamd Smiley abonnement en dat betekent dat je enkel in de daluren mag sporten en dat is doordeweeks van 09.00 tot 17.00u. En als je de hele dag werkt lukt dat normaal gesproken dus niet.

Al heel lang denk ik er wel eens over na om minder te gaan werken. Bijvoorbeeld iedere dag tot kwart over vier of zo. Dan is dat extra uurtje eerder vrij net effe lekker om nog even je ding te doen. Anders dan kom je thuis en dan is het eigenlijk direct je eten maken. En in de winter is dat helemaal zo somber en als je dan om half vijf thuis bent, pik je nog net even dat sliertje licht mee. Maar het vervelende hiervan is dat het je toch vier uur per week dan zou kosten. Plus dat ik dan mijn woensdagmiddagje kwijt ben. Dat woensdagmiddagje kost mij namelijk niets. En vier uur per week maal tweeënvijftig is een behoorlijk bedrag wat je dan mist iedere maand. Plus, en daar denk je natuurlijk nu des te meer aan als je éénenvijftig bent, het scheelt pensioenopbouw. En vakantiedagen.... Het zou wel kunnen als ik bijvoorbeeld iedere dag om kwart voor acht zou kunnen beginnen. Helaas doen wij daar niet aan op kantoor. Ja, je mag wel om kwart voor acht beginnen, maar dan wel gewoon om kwart over vijf naar huis. En dat schiet niet op natuurlijk. Het is dat inkomstenverlies wat mij toch iedere keer tegenhoud om naar de baas te gaan en te vragen om minder te gaan werken terwijl het mij een heerlijk idee lijkt. Misschien heeft het met de leeftijd te maken. Je moet niet vergeten dat ik al vanaf mijn achttiende fulltime werk, eerst zelfs veertig uur per week toen er nog geen ATV was. Ik heb niet de 'luxe' gehad van zwangerschapsverlof of een sabaticcal. Dat laatste was toen ik jong was nog helemaal niet im frage, anders had ik het misschien wel gedaan. Even een jaar 'de wereld rond' en dan pas gaan werken.
Dus als je vanaf je achttiende al die jaren dag in dag uit vijf dagen in de week werkt, heb je daar op een gegeven moment wel een beetje genoeg van. Ik toch. Het is net effe dat beetje rust wat je creëert door dat uurtje eerder thuis. Ik zou hier heel graag wat meer flexibiliteit willen hebben in de werkuren. Zeker in de zomer eerder beginnen, eerder naar huis. Helaas kan dat niet voor iedereen hier, hoewel er altijd wel iets aan te passen is.

Misschien toch maar eens een visje opgooien...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...