Investeren en opofferen

Soms moet je in je leven dingen doen waar je minder plezier aan hebt dan je zou willen: investeren en opofferen. Als je dit niet doet is dat een keuze, maar moet je zelf de consequenties daarvan accepteren.

Ik moet momenteel één keer per maand een investering in tijd doen voor een nieuwe hobby. Ja, hobby, want ik verdien er niet mijn brood mee. Sec bekeken zou ik er wel mijn eten mee kunnen verdienen, maar dat ligt wat gecompliceerder. Ik heb het over jagen waarvoor ik sinds oktober vorig jaar mijn jachtakte heb en erg veel moeite heb moeten doen om deze dit jaar te kunnen verlengen.


Ik heb geen eigen grond (om op te jagen) dus ik ben 'afhankelijk' van uitnodigingen: mensen (mannen) met een eigen stuk grond die daarop mogen jagen en/of beheren en/of schadebestrijding mogen doen. Kretelogie in de jachtwereld die ieder een eigen betekenis hebben. Voor de leek is het enkel jagen wat een jager doet, de jager doet veel meer dan dat en aan elke kreet hangt aparte wetgeving.


Voor die uitnodigingen moet je als het ware lobbyen, netwerken. Iets waar ik echt heel goed in ben (not) en wat ik ook graag doe (not). Toen ik mijn jachtakte bemachtigde, kreeg ik van een goede vriendin een uitnodiging om lid te worden van een jachtsoos. Dé plek natuurlijk om te netwerken. Ik ben gelukkig niet erg verlegen, maar het valt niet mee om je op je gemak te voelen tussen mensen die elkaar al járen kennen - zo lijkt het - en ook nog eens in een compleet ander wereldje leven. Iedereen komt (natuurlijk) in het groen en het zijn voor 80% mannen. Ik weet (nog) niet of de vrouwen die er zijn aktief zelf jagen of voorjager zijn. En een voorjager is meestal iemand met een jachthond die deelneemt aan de jacht met zijn of haar hond maar niet zelf schiet. Maar de vrouwen zijn duidelijk in de minderheid. 


Dus twee uur per maand investeren in tijd. Tijd wat ik normaal op de dinsdag aan yoga besteed. Een beetje kletsen, een beetje luisteren, vooral dát en heel, heel langzaam vind je dan wat aansluiting bij deze of gene. En hopelijk krijg je dan een keer een uitnodiging om mee te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...