Duik nummer 69

Gisterenmiddag duik nr. 69 gedaan. Dit keer voor de verandering eens in Vinkeveen bij het welbekende Zandeiland 4. Het was erg rustig: er stonden slechts een paar auto's. Het weer was niet supergoed: bewolkt met veel wind, maar de temperatuur was te doen. Zo'n 18 graden. We wilden eens een keer hier en dan zonder camera gewoon even met onze boei oefenen, want die hebben we nodig aanstaande zondagmorgen, als we meegaan met 'de club' voor een bootduik naar Zandeiland 8 en 9. Als je dan op dat platform zit - waar ik niet meer ben geweest sinds duik nr. 4 (!) - en je bent aan het oefenen met die boei en je moet op dat platform wachten tot Jan de boei weer naar beneden heeft gehaald, ben je je heel erg bewust van je ademhaling. Je zit dan op je knieën naar boven te turen - want je moet je buddy wel in de gaten blijven houden natuurlijk - en je hoort enkel je ademhaling. Je krijgt het dan gewoon benauwd en moet de neiging om je ademautomaat uit je mond te halen om een lekkere teug vers water te 'ademen' heel erg onderdrukken. Stom is dat eigenlijk.  Normaal gesproken ben je aan het zwemmen en om je heen aan het kijken en let je in die zin niet meer zo op je ademhaling, enkel om te trimmen. Wat overigens nog steeds niet perfect is bij mij. Volgende keer ga ik mijn lood weer net even iets anders verdelen: één kilo bij de fles, twee keer twee kilo in allebei de loodpockets en twee keer één kilo in mijn belt. Kijken of ik dan weer iets horizontaler kan blijven. Wat toch wel nodig is om de frogkick te doen, wat mij ook nog maar steeds niet wil lukken. Maar oefening baart kunst en zonder fototoestel en andere attributen blijven we oefenen.

We hebben tijdens de duik wel een snoekbaars gezien van wel een meter groot. Was ook helemaal niet bang en zwom op nog geen dertig centimeter van mijn masker vandaan. Had 'm (of haar) wel kunnen aanraken, maar nee: handjes thuis. Don't touch anything. Daarna nog een paar mooie baarzen met hun oranje vinnen netjes bij elkaar naast een wrakje (bootje) én een (rode) rivierkreeft (= een exoot) die er met grote snelheid vandoor ging. Ik zag eerst niet wat het was, zo'n waggelend geval en zo snel! Mooi kreeftje. Lekker ook. Maar ook deze niet aangeraakt, enkel bekeken. In dit geval had het gemogen want deze rode Amerikaanse variant bedreigt de Europese rivierkreeften.



Ja, en dan steeds die hoofdpijn na het duiken. Net als na mijn hardlopen krijg ik zo'n anderhalf tot twee uur erna hoofdpijn. Inspanningshoofdpijn heet dat en ik weet eerlijk gezegd nog steeds niet waar het aan ligt. Ik heb er een medicijn voor wat ik via een stuk op internet en dan weer via de sportarts heb weten te bemachtigen. Ben gelukkig niet de enige die daar last van heeft dus. Ik heb nu gisteren na de duik zo'n capsuultje ingenomen, maar voelde toch wel in de loop van de avond een doffe hoofdpijn. Voor het slapen gaan nog een Alève plus een halve Oxazepam (en die combinatie is echt top! Je slaapt lekker én je bent van je hoofdpijn af) en vanmorgen voelde ik mij echt weer een stuk beter.

Volgende duik dus zondagmorgen [zucht]. Moeten al om half negen klaar staan bij Vinkeveen. Echt mijn ding. Maar ik denk dat ik maar één keer ga dan - natuurlijk afhankelijk van een aantal zaken - en dan zijn we wel lekker betijds weer thuis. Op zondag is het meestel stervensdruk daar bij Zandeiland 4 dus weet ik nog niet of ik daar dan nog een keer ga duiken. We mogen 2x bootduiken meen ik, en dat is op Zandeiland 8 en 9. Het zal daar niet wezenlijk anders zijn dan bij 4, denk ik. Heb een filmpje gezien op You Tube en ook daar ligt een bootje en zwemt een snoek. Wauw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...