Limoncello

Vandaag heb ik de Limoncello 'afgemaakt'. Werd wel eens tijd want ik had het al vanaf 31 december op alcohol staan, met mijn geheime ingrediënt... Ik heb natuurlijk wel even geproefd, zoals het hoort met een ijsklont erin (klein beetje Limoncello) en ik moet zeggen dat mijn geheime ingrediënt het een heel lekker accentje geeft. Ben tevreden. Content, zoals ze bij de zuiderburen zeggen. Alles goed opgeschreven natuurlijk voor de volgende keer, als Jan weer alcohol meeneemt.


De flesjes hierboven zijn in feite de flesjes met de Limoncello die ik nog had. De nieuwe lichting zit in zogenaamde diepvriesflessen, die zo de diepvries ingaan, want Limoncello drink je ijskoud dus stroperig met een paar ijsklontjes erin.

Overigens mag ik de naam Limoncello eigenlijk niet gebruiken omdat deze is voorbehouden aan de originele Limoncello die ook speciale citroenen gebruiken uit de streek. Omdat ik die luxe niet heb, gebruik ik gewoon bio-citroenen (want op de 'gewone' citroenen zit een bepaalde was om ze te laten glimmen en dat is niet goed voor in de drank) waarvan ik de schilletjes zonder het wit op bijna pure alcohol zet. In Nederland dus ook niet te krijgen: als je het hier zelf wilt maken moet je brandewijn gebruiken wat een lager alcoholpercentage heeft en dat heeft natuurlijk invloed op de afwerking. En dan is het de tijd dat je de schilletjes op alcohol laat staan plus de verdere afwerking (suikerwater) bepalend voor de smaak van het eindresultaat. Het was voor mij even zoeken, maar ik heb nu de juiste verhouding. In feite kan je op deze manier je eigen kruidendrankjes of fruitdrankjes maken. Zoiets kan natuurlijk ook met sinaasappels. Kwestie van uitproberen en alles goed opschrijven.

Helaas vandaag niet gelopen. Ik werd al vrij vroeg wakker door hoofdpijn. Wel een pijnstiller genomen, maar zo tegen de tijd dat ik meestal ga lopen was de hoofdpijn niet over. Beetje balen, maar ik heb het goed gemaakt door een flink eind te wandelen in de sneeuw, harde wind en kou. Kwam natuurlijk best veel hardlopers tegen in het overigens vrij verlaten H'meersebos en ze waren er zelfs aan het duiken. De bikkels...

Ik heb mijn stoep aangeveegd, de vijver - zonder vissen - bijgevuld, was gedraaid en opgehangen, gestofzuigd, de Limoncello gemaakt dus,  en tussendoor beetje TV gekeken. 

Mijn laatste weekend alleen - in deze reeks tenminste, want helaas is mijn marineman met Hemelvaart en Pinksteren ook weer foetsie. Lekker dan.... Vorig jaar ook al. Maar eerst komt hij donderdag naar mij toe. Woensdagmorgen komen ze aan, maar ik ga niet naar Zeebrugge want dat heeft geen enkele toegevoegde waarde voor mij. Voor Jan misschien wel omdat hij dan vervoer heeft naar huis - nu moet hij met de tram - maar dat is niet doorslaggevend om dan toch maar daarheen te rijden. Ik heb het nu twee keer meegemaakt en je staat alleen maar te kleumen op de kade. Het is even elkaar weer begroeten en dan moeten ze weer terug aan boord om alles op te ruimen en aan wal te brengen. Dan moet je als familielid naar een soort kantine waar het megadruk is en waar je koffie en koffiekoeken - die ik niet lekker vind - kunt krijgen. Daar moet je dan zo'n anderhalf à twee uur verblijven en dan kan je eindelijk weg. Meestal ging ik dan naar buiten om buiten te wachten, maar dan ben je wel heel erg verkleumd. Nu kan Jan lekker z'n gang gaan, alles op z'n gemak aan wal brengen, de auto halen en nog even 'z'n ding doen' en dan op het gemak donderdag naar mij toe. Dan mag hij lasagna maken waar hij zo'n trek in heeft en ik kan na vier maanden gewoon AANSCHUIVEN....


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...