Pintxos

Als aanvulling op mijn verhaaltje van daarstraks, heb ik gemerkt dat ik het woord 'pinchos' verkeerd heb geschreven: het is 'pintxos'. Daar in Catalonië - Noord Spanje eigenlijk meer - zijn ze gek op de 'x'. 




Wat zijn pintxos? Pintxos betekent letterlijk: stokje (tandenstoker of cocktailprikker). Ben natuurlijk geen kenner na twee keer Barcelona, maar voor wat ik heb begrepen komen pintxos uit Baskenland. Dat zijn sneetjes stokbrood opgetast met van alles lekkers, maar het meest bijzondere is het stokje wat erin zit. Aan de hand van die stokjes betaal je je rekening. Je komt dus zo'n pintxos etablissement binnen, meestal een bar, pakt een bord en pakt een aantal pintxos, de één ziet er nog lekkerder uit dan de ander. Je drinkt wat, biertje, wijntje, watertje en dan als je vol en voldaan bent, reken je af. Ze tellen je stokjes. Beetje het systeem zoals ze kennen bij de sushi: daar reken je af aan de hand van de schoteltjes, die dan ook nog verschillende kleuren hebben voor een verschillende prijs. Daar in Barcelona waar wij zijn geweest was het gewoon één soort stokje, dus voor alle pintxos dezelfde prijs.

Je hebt hartige pintxos, maar ook zoete. En ik kan me voorstellen ook pintxos-soepjes: smalle glaasjes met - wellicht koude - soep met een stokje erin. Je kunt natuurlijk overal een stokje insteken en het pintxos noemen. 

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Pincho.

Erg lekker, erg leuk en erg relaxt om te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...