Over Shin Splints en andere narigheid

Ik heb last van shin splint, of zoals het tegenwoordig heet: mtss, Mediaal Tibiaal Stress Syndroom. Daar ben je mooi klaar mee...



Ik had er een jaar geleden ook al last van. Toen kwam ik tot de ontdekking dat mijn hardloopschoenen al meer dan drie jaar oud waren en heb dus nieuwe gekocht. Daarna geen last gehad van mtss of van mijn linkerheup, waar ik toen ook zo mee liep te sukkelen. Begin mei heb ik een paar keer achter elkaar een andere route gelopen waarbij de ondergrond wat minder egaal is dan ik gewend ben. Het is weliswaar een harde ondergrond, maar wat hobbeliger en soms wat minder hard, wat bol (dus het pad loopt iets bol) en dus iets meer moeite om je voet goed neer te zetten. Dat heb ik een paar keer gedaan en sindsdien is het begonnen. Ik heb dus het vermoeden dat dat de boel heeft verergerd. Wil niet zeggen dat dat de oorzaak was, want misschien 'sluimerde' het al, maar sindsdien heb ik die pijn.

Ik loop nu weer een paar keer op de 'normale' harde ondergrond en tijdens het lopen heb ik alleen in het begin last. Verder voel ik het dan wel heel lichtjes, maar heb er geen last van. Gisterenmiddag heb ik ook hardgelopen. Was natuurlijk veel te warm voor mij, vind dat niet fijn en het lopen ging dan ook niet zo lekker. Meer last gehad van mijn enkel - of waar is het dat het zeer doet - dan de andere keren en vandaag best veel last eigenlijk. Ben gewoon bang om op te staan want dan komt er geheid weer zo'n waanzinnige pijnscheut dat ik gewoon niet meer op die voet kan staan.

Dan maar weer naar de fysio [zucht]. Ik vrees ook dat ik even moet stoppen met lopen. Ik kan natuurlijk gewoon voor de zekerheid weer nieuwe schoenen kopen. Zal eens even kijken wat de fysio zegt want ik loop nu op schoenen met een anti-pronatiezool omdat eens is gezegd tegen mij dat ik licht over-proneer (je enkelgewricht zakt als het ware iets naar binnen toe). En misschien klopt dat wel helemaal niet. Ik ben natuurlijk ook meer gaan lopen en als je dan verkeerd schoeisel hebt plus het feit dat ik geen twintig meer ben (geen grapje, dat telt zeker ook mee, want alles herstelt een stuk trager) kan dat een negatief effect geven.

Eén en ander stemt mij wat somber vandaag, maar er gloort een lichtpuntje aan de horizon dat mijn mannetje vanavond weer bij mij is. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...