Amsterdam



Het is er vrijdag niet van gekomen om 'over' te gaan. Het enige wat ik nog heb gedaan vrijdagmiddag is mijn computer op mijn nieuwe buro gezet. Tja, eerlijk gezegd was ik het ook goed zat die vrijdag. Al dat gerommel, op een andere plek... Ik ben dus redelijk op tijd naar huis kunnen gaan. Wel 45 minuten later dan normaal, maar dat was te overzien. Jan was thuis, die was donderdagavond al thuis gekomen. Met de trein, want ik was vorige week zondag met de Skoda naar huis gekomen. Ik had voor deze vrijdag een afspraak gepland bij de garage omdat dat EGR-systeemwaarschuwingslampje (drie keer woordwaarde?) steeds bleef branden. Natuurlijk op de terugweg naar hier geen ene keer aangegaan. Zal je altijd zien. We hadden er maar direct een kleine beurt bij geplakt. Dus wij rond vijven naar Badhoevedorp en ze hebben daar een update gedaan op de software. Schijnt dat dat vereist is bij zo'n storing maar wordt dan toch niet gezien als een reparatie maar als onderhoud, dus dat valt dan weer niet onder de garantie. De man van de garage vond het zelf ook vreemd en Jan heeft later nog wel een mail gestuurd naar Skoda België. Niet persé om te claimen, maar om te zeggen wat het euvel was omdat er contact is geweest met Skoda België. We horen wel wat ze zeggen.

Zaterdag eerst lekker uitgeslapen, ontbeten en even op de fiets naar het tuincentrum. Eigenlijk om wespenverdelger te gaan kopen, want ik had vrijdagmiddag ontdekt dat er een wespennest in het vogelhuisje zat precies onder het afdakje tegenover de voordeur. Wespen vinden wij nogal vervelend, en zeker als er een nest is, en als je je huis in de verkoop hebt en er zit een wespennest, dan wordt dat meestal toch niet als verkoopbevorderend gezien. 



Op internet heb ik ontdekt dat als je mierenpoeder strooit op de plek waar de wespen als eerste landen, dit al redelijk afdoend is, dus dat hadden wij 's morgens gedaan. Je zag eigenlijk al meteen het effect en een poosje later zag je geen enkele wesp meer in of uitgaan. We zijn desondanks toch even naar het tuincentrum gefietst en die verdelger was in feite hetzelfde middel als die mierenpoeder dus hebben wij slechts één tuinplantje gekocht en een pakje van een aantal tuutjes die je in de aarde moet steken van een pot (daar schroef je dan een fles in en de plant krijgt dan gedoseerd water). Daarover later meer....

Eenmaal thuis verder het wespennest even zo gelaten en met de fiets naar het station voor ons middagje Amsterdam. Daar was ik al járen niet meer geweest en het was wellicht wel weer eens tijd om te kijken wat ik allemaal heb gemist al die tijd. Ik had een goede reden want mijn iPad loopt als een razende leeg dus moest ik even langs de Apple Store waar ik een afspraak had gemaakt om drie uur. Eenmaal in Amsterdam via de Zeedijk (leuk geworden!) met nogal een omweggetje naar het Leidseplein (tja, als je zo lang niet meer bent geweest weet je de weg niet meer zo goed) en daar ons gemeld waar wij keurig op tijd werden geholpen. De iPad heeft een keiharde reset gehad, maar eenmaal weer buiten, een kwartiertje later, tijdens een drankje, kwamen we al snel tot de conclusie dat het niet had geholpen. We hebben nog wat gelopen langs de grachten om uiteindelijk even na zeven uit te komen bij restaurant Barça, wat ons was aanbevolen om te gaan eten.

Het eten op zich was prima en erg lekker, maar het gebruik rondom tapas eten was ofwel niet bekend bij het restaurant of niet bekend bij de gasten. De porties waren te groot en werden op te grote borden geserveerd. We zaten aan een piepklein tafeltje waar dan ternauwernood drie tapasgerechten op konden staan inclusief de glazen water en wijn.We hadden in eerste instantie zes gerechtjes besteld die we dus in twee delen kregen. De kaart lieten ze ook niet liggen, dus moesten we na deze zes gerechtjes de kaart weer vragen om nog eens twee tapasjes te bestellen. Zo dom.... Dat is nou zo typisch iets waar ik me zo aan kan ergeren als je in Nederland uit eten gaat...Het stel op het tafeltje naast ons bestelde twee menu's met een stuk of zes tapasgerechtjes en ze kregen dus allebei een heel groot bord met daarop zes schaaltjes met allebei dezelfde gerechten. Jongejongejonge... Dan heb je het toch duidelijk niet begrepen. 


Buiten dat verliep de organisatie ook niet zo denderend, want de hele bar stond vol met vuile glazen en dat bleef de hele avond zo. Er liep één dude rond met een oortje de bediening te instrueren, maar hij zou beter zorgen dat de bar toonbaar was. Het zag er allemaal erg strak en commercieel uit, het eten was prima, maar geen sfeer. Omdat we het daar niet zo leuk vonden gingen wij eigenlijk best vroeg weer weg, linea recta naar het station. We waren zo rond half elf thuis waren we nog een bak thee hebben genomen. Dat was dus Amsterdam en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik al die jaren niets heb gemist. Niet echt iets om nou regelmatig naar terug te keren. Dan vind ik Haarlem leuker en toegankelijker. Weten we dan ook weer.

Zondagmorgen was het bewolkt en hebben we hardgelopen: ik nog met een schema en Jan heeft zijn rondje van 10 km gelopen. Als hij niet nog zo'n pijn in zijn ribben zou hebben gehad, hadden we 's middags gaan duiken, maar we wilden niet het 'risico' lopen dat het niet zou gaan. Beter nog even een weekje uitstellen. In plaats daarvan heb ik het wespennest voorzichtig uit het vogelhuisje gehaald en voorzichtig open gemaakt. Er bleken nog wel wespen in te zitten waaronder de koningin, maar die waren niet erg agressief. De koningin heb ik gedood en de rest van het nest heb ik in de GFT-bak gegooid. Alle wespenlarfjes leefden nog wel, maar aangezien er geen aanvoer is van vers vlees, gaan deze toch snel dood. Heb net nog de bak open gehad - waar inmiddels aardig wat tuinafval op ligt - en ik heb geen wesp gezien. Overigens wel een prachtig stukje vakmanwerk hoor, zo'n nest. Zonde om te vernielen, maar wrong place. Sorry, wespjes....



O ja, en die tuutjes voor in de plantenpot: ik heb nog geen enkele fles gevonden die erop past.... Lekker dan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...