Duik nummer 107 en duik nummer 108

Alsof ik al mijn duiken heb geblogd! Ik heb ze wel gelogd, maar dat is iets totaal anders. Ik ga ook niet te veel uitweiden over deze laatste twee duikjes, want zo langzamerhand is duiken een deel van je leven, een hobby, net als hardlopen. Het jammere is alleen dat ik het nog te weinig doe maar dat komt meer omdat ik duik in natpak en een mooiweerduiker ben. Ik vertik het om te gaan duiken als de buitentemperatuur beneden de watertemperatuur is. Ik ben mijn 'vuur' kwijt en heb het dus snel koud in mijn 7 mm, maar als het boven water een graadje of 25 is, dan warm je lekker snel weer op en is het 'leed' snel geleden.

Nou ja, dan toch maar even een kort verslagje van ons eerste buitenduikje van 2013 in Nederlandse wateren: zaterdagmorgen zijn we gaan duiken in de Toolenburgseplas en dat was weer lekker. We zijn eerst vanaf de instapplaats naar links gegaan, maar daar was bar weinig te zien, dus zijn we na een kwartiertje nutteloos in het geelgroene water met best redelijk zich maar geen leven rondgezwommen te hebben weer rechtsomkeert gegaan en wat meer in het groen gaan zwemmen. Daar kwamen we wat meer leven tegen waaronder enorme grote baarzen (Perca Fluviatilis). Prachtige vissen met die oranje vinnen! Nog wat rond de attributen gedoken die daar liggen, daar leuke grondelvisjes gezien (nieuw?) en er na 57 minuten weer uit, toen ik het wat fris begon te krijgen. Maar het was een heerlijke duik en wat een verschil met twee jaar geleden toen ik nog maar zeven duiken had gedaan en ik zo bloednerveus was! Nu nauwelijks meer nerveus en zeker van mijn zaak en dus relaxt. Mag ook wel met meer dan honderd duiken. Daarna terug naar huis, spullen gespoeld, wat gegeten, nog even langs de duikclub om de flessen te vullen, en dan even op en neer naar Lelystad, bakkie thee gedronken bij de 'oudjes' en dan weer terug naar huis.

Zondag in plaats van lopen (veel te warm) weer met de auto nu naar het Haarlemmermeersebosplas. Het was daar aardig druk met andere duikers, meeste droogpakkers en dubbelsetters. Toen we daar bij de rotsblokken vlak naast Vork & Mes het water ingingen, was het op zo'n 8 meter toch wel een beetje boel erg koud en dat voel je wel aan je handjes (geen handschoenen. Ondingen) en dus snel maar ietsje naar boven tot net boven de thermocline. Die hing daar zo rond de zes meter: in de Toolenburgsplas ietsje lager. Het is altijd een apart gezicht want een thermocline kan je zien onder water (en voelen dus). Beetje rondgezwommen rond de immens grote veenblokken die daar liggen, duikers tegengekomen die iets aan het opmeten waren (?) en even later een gigantische snoek (een vrouwtje blijkbaar, omdat deze zo'n 1,40m kunnen worden en de mannetjes 'slechts' zo'n 85 cm) die lekker op zo'n 4,4m daar lag te liggen. Echt een joekel van meer dan een meter en prachtige tekening. De baracuda van de Nederlandse zoetwateren. Ook nog een dikke, vette paling gezien, wel twee keer maar volgens mij dus twee keer dezelfde. De maakte zich steeds snel uit de voeten ... eh, vinnen ... als hij ons zag. Dus deze waarnemingen maakte een hoop goed voor deze plas, want verder was het nogal saai en het zicht naar mijn mening net even iets minder dan Toolenburg. Maar door de saaiheid heb je al snel een vertekend beeld natuurlijk. Toch ook hier bijna een uur gedoken.

Op het terras van Vork & Mes nog even wat gedronken, lekker in het zonnetje, en daarna weer naar huis, spullen spoelen en verder in de tuin gezeten en gekeken wat we gaan eten met onze BBQ op 27 juli. Jan moest 's avonds weer terug naar huis, want ze zitten deze week weer op zee, en ik blijf dat toch steeds niet leuk vinden. Dan maar weer de boel gestofzuigd boven en alles opgeruimd, vast fruit gesneden - scheelt weer een hoop werk 's morgens - en tegen tienen na een douche het mandje in. Weer opmaken voor een nieuwe werkweek...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...