Over bergen en jagen

Soms is het net alsof ons bedrijf aan een groot meer ligt. Vanmorgen zo'n geluid alsof er een boot voorbij vaart. Je hoort hier ook veel meeuwen die nestelen op de daken en dan met je ogen dicht kan je zomaar een omgeving voor je geest toveren als waren er bergen en een mooi, glad meer met bootjes en de nodige bedrijvigheid. Heerlijk om weg te dromen bij zo'n idyllisch beeld. Een beeld wat ik zo heel graag in werkelijkheid zou willen.

Al vanaf kinds af aan ben ik gek geweest op bergen en heuvels. Als wij terugkeerden van vakantie, zat ik met tranen in mijn ogen weemoedig te kijken naar de langzaam verdwijnende bergen om dan uiteindelijk weer in plat Nederland uit te komen. Ik ben duidelijk in het verkeerde land geboren, getuige mijn interesses in bezigheden die hier zeer beperkt doenbaar zijn. Maar wat doe je eraan.... Verhuizen, emigreren..... Dat had ik dan veel eerder moeten doen, toen ik nog begin twintig was. Maar ik kan mij niet herinneren dat ik daar toen mee bezig was. Ik was nog niet verder geweest dan Noord-Afrika (Tunesië) en dat vond ik nou niet een land waar ik graag zou willen wonen.

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar Nieuw-Zeeland, maar het grote nadeel van dat land is het gebrek aan groot roofwild. Dat zie ik namelijk graag. Aan de andere kant is het wel erg veilig. Je kunt overal zonder zorgen kamperen. Bovendien is het zo dat jagen in Nieuw-Zeeland op een goede en gelegaliseerde manier te beoefenen is, zonder al te veel poespas en moeilijke jachtexamens. Al het grofwild wat daar loopt hoort er niet dus je kan zonder gewetensbezwaar een mooi hert omleggen, er een mooie trofee van maken en je vriezer volstoppen met het meest gelukkige, ecologische en biologische scharrelvlees wat je je maar kunt wensen. 

Twee jonge elanden (vakantie Alaska 2008)

Canada trekt mij ook. Een prachtig land met veel wild en veel natuur. Een bijkomend voordeel van Canada boven Nieuw-Zeeland is dat het geologisch gezien een stuk rustiger is. Nieuw-Zeeland ligt dwars over een breuklijn en dat veroorzaakt zo nu en dan behoorlijk zware aardbevingen. Tijdens onze kayaktocht door Doubtful Sound hadden we een mooi zicht op een duidelijk zichtbare breuklijn die dwars over een berg liep. Heel indrukwekkend moet ik zeggen! Om je te bedenken dat daar de platen langs elkaar heen schuiven. Gewoon hallucinant - zoals onze zuiderburen zouden zeggen. 

De duidelijke breuklijn in de bergwand in Doubtfull Sound - Nieuw Zeeland
  Ook in Canada hoort de jacht tot het dagelijkse leven en wordt daar niet zo spastisch over gedaan als hier in Nederland. Weet niet precies hoe het daar is geregeld, maar weet wel dat er quota zijn, net als in Alaska trouwens, van waar vandaan ik enige jaren terug zo'n blad heb meegenomen waarin alle quota per gebied per diersoort in staan. Interessant om dat te zien hoe het daar gaat. Ook daar strikte regels, terwijl in Nieuw-Zeeland je enkel op trofee's kunt jagen, moet je in Alaska alles van het dier bergen. Waarschijnlijk om zo geen beren, wolven en andere jagers aan te trekken die dan snel de mens zullen gaan associëren met eten, zoals in het verleden al is gebeurd met de beren in Yosemite en Yellowstone.
 
Zwarte en Grizzly beer samen - Yellowstone - vakantie USA 2006

  Maar voorlopig moet ik het doen met Nederland. Plannen genoeg voor later maar daar moet je altijd wat mee uitkijken. You never know what happens....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...