Druivensap


Gisterenavond ben ik een beetje bezig geweest met de blauwe druiven die nu rijp lopen te hangen in mijn tuin en waarmee ik mij maar geen raad weet. Ik heb er nu een aantal geplukt: kleine, maar compacte trosjes met vrij kleine hele ronde druifjes. Ze smaken best goed, maar er zit een bepaalde grondsmaak aan waardoor ik denk dat het wijndruiven zijn. Ik heb er dus geplukt, van de tros gehaald, gewassen (de pissebedden er tussen uit!) en vermalen in de blender. Dan door een wat grove zeef gehaald, waarna ik een soort wat dikkige drap kreeg, die overigens best lekker was. Daarna heb ik die drap in een neteldoek gedaan en dat hangt nu al sinds gisterenavond boven een kom. Dat wat er dan nog overblijft is een druivensap en dan moet ik nog even bedenken wat ik daarmee ga doen. Heb er vanmorgen alvast wat van in mijn smoothie gedaan. 

Overigens was het deze morgen nog niet uitgelopen en hangt de zak met druivensap nog uit te lekken boven een kom.

Het gaat erg langzaam, echt druppeltje voor druppeltje. Maar als dit een beetje lukt dan pluk ik de rest ook en doe ik de rest op dezelfde manier. Ik zit eraan te denken om er alcohol bij te doen en dan aanlengen met (bron)water: misschien dat je dan toch een soort wijn krijgt, maar weet dat niet helemaal zeker. Ik ga het gewoon proberen.

Gisterenavond zag ik de vier oorlogsbootjes flink opstomen tussen Denemarken door naar boven, waardoor ik zoiets had van, hé, ze komen terug. Ze zouden toch naar Kiel? Dus had ik - wat nu blijkt valse - hoop dat ze onverwachts terug zouden komen en ik dit weekend niet alleen zou zijn. Maar vanmorgen zag ik ze nog ronddraaien boven het eiland tussen het vaste land van Denemarken en Zweden. Dan is een rondje om dat eiland snel gedaan om in Kiel uit te komen. Helaas dus. Moet me dit weekend nog even zelf vermaken.

Wat ook niet bijdraagt aan een gelukzalig gevoel is dat ik een flinke eindrekening moet betalen bij de Nuon. Ik ben overgestapt naar GreenChoice en ik betaal daar weliswaar per maand een iets lager bedrag - scheelt ook maar een tientje - maar ik krijg nu van de Nuon de eindafrekening natuurlijk en of ik maar even 165 euro wil aftikken. Daarbij deze maand ook nog de CV-controle, de afrekening voor de electra - die 165 was voor gas - dus het gaat lekker deze maand. Het verhaal van mijn teruggaaf belasting loopt ook nog en daar zit ik ook nog steeds op te wachten, hoewel dat wel ieder moment binnen kan lopen. En over lopen gesproken: vanmiddag is het weer sportmiddag en hoe gek het ook klinkt, ik zie daar altijd tegen op. Na het lopen, om half zes, heb ik een afspraak met iemand van de gemeente omdat ik een brief heb geschreven met de suggestie om ter hoogte van onze duikstek in het 'bos' sanitaire voorzieningen te plaatsen. Nu moet iedereen daar de bosjes in, wat ook niet zo fris is natuurlijk. En ja, ons kent ons natuurlijk, ook daar zie ik tegen op. 

Echt hopeloos dat ik altijd overal tegen op zie. Gelukkig ken ik mezelf een beetje en ga ik er gewoon doorheen, maar het is geen fijn gevoel. Je zou er bijna alles voor laten om dat irritante gespannen gevoel niet meer te hoeven hebben. Dat is mijn geheim om slank te blijven: gewoon altijd gespannen zijn, dan heb je geen honger en je verbruikt veel energie. Het enige 'nadeel' is dat je erna altijd enorme honger hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...