Franse sferen

Op dit moment wordt ons bedrijf zowat op z'n kop gezet voor een vierdaagse huisshow. Er lopen hier een flink aantal nogal gestrest rond... 

Het is dan ook voor de eerste keer dat wij zoiets organiseren en dan is het altijd wel spannend hoe één en ander gaat uitpakken. We hebben ook een thema aan deze 'beurs' gehangen en dat thema is Parijs en er verrijzen op diverse plaatsen geverfde panelen met idyllische Parijse en Franse taferelen. Franse muziek op de achtergrond maken het plaatje af. 

Het is nu nog een puinhoop, maar zo langzamerhand begint er vorm in te komen. Ikzelf ben niet direct betrokken bij de invulling, behalve dan dat ik verantwoordelijk ben voor de catering en het kadootje. Ik heb de lunchen en diners geregeld, wat natuurlijk wordt uitbesteed, dus in feite kom ik daar vrij makkelijk mee weg. Het kadootje is natuurlijk een verrassing en ga ik hier niet verklappen. Die staan klaar dus mijn taken zijn volbracht.

Ik heb ook wat vertalinkjes moeten doen, maar die werden dan naderhand nog door een andere na-gecorrigeerd wat ik natuurlijk niet zo leuk vond. Het ging dan om een nuanceverschil waarvan ik nu nog zeg: ik zou het zo niet zeggen.

"Fin d'octobre nous organiserons notre première ......" Ik had dit vertaald als volgt: "Fin d'octobre nous organisons notre ....". Dat 'organiserons' is grammaticaaltechnisch helemaal in orde, maar ik had het zo niet gezegd. Ik vind het té schoolfrans overkomen. Letterlijk zeg je nu: eind oktober gaan wij onze eerste huisshow organiseren (toekomstige tijd). Beter - vind ik - om te zeggen: eind oktober organiseren wij onze eerste huisshow. Dat staat. Baf. Maar goed. Ik was toen wel in mijn (franse) eer aangetast. Eerst mij iets laten vertalen en dan het toch nog door een ander laten controleren. Alors, cela se fait bouffer mes dougts....

Tout le monde sait comme ont fait des bébés, mais personne ne sait comme on fait des collègues....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...