Appeltaart

Het wordt een beetje een herhaling van de dagen hiervoor. Vandaag gaat het weer niet goed. Gisteren voelde ik me ronduit lamlendig. Had hoofdpijn, was moe. Vroeg erin maar kwalitatief niet zo goed geslapen op een oxazepammetje. Gelukkig geen echte hoofdpijn meer - meer een zwaar hoofd - maar zó moe, ongeduldig, zó sjaggie....... Echt erg.

Dan kan je je gaan afvragen of het te maken heeft met de overgang of dat er meer aan de hand is. Je hoort wel eens van die verhalen van mensen die gewoon uitgeput zijn en zo voel ik mij ook.


Het kost me enorm veel energie om helder te denken op kantoor en dan ook eens alles goed bij te houden en te organiseren en vriendelijk te blijven naar je collega's. Soms staat het huilen je gewoon nader dan het lachen. Het nadenken, organiseren en sociaal blijven na werktijd is dan ook hopeloos en dat geeft dientengevolge daar weer de nodige problemen nu er wel iemand rondloopt waar je natuurlijk weer rekening mee moet houden na een maand afwezigheid. Wat logisch is als je kiest voor een leven met een partner. 

Als ik alleen thuis ben en ik ben in zo'n bui, is er verder niemand die ik kan irriteren en kan ik gewoon doorgaan met sjaggie zijn, hoewel het meestal thuis een stuk minder is. Zeker als je alleen bent kan alleen jij jezelf irriteren en sjaggie maken of iets wat je doet en dan niet wil lukken - waar je eigenlijk dan al niet aan moet beginnen als je zo'n bui hebt.

Maar ik kan zo als een blad aan een boom van mood veranderen, en dat is natuurlijk voor een partner onbegonnen werk om daar alsmaar rekening mee te houden. Aan de andere kant is het wel lekker dat je lekker wordt opgevangen als je je zo voelt, maar dat is natuurlijk super lastig en wishful thinking. 

Het leven is zo dubbelzinnig. Het is op z'n tijd best lekker om alleen te zijn en je je eigen slechte buien op moet vangen, waar je uiteindelijk alleen jezelf maar mee hebt en dus een ander daar niet mee hoeft te belasten. Als je in een driftbui iets stuk gooit, moet jij het zelf toch weer opruimen. Of als je loopt te vloeken als een bouwvakker, wat meer mijn stijl is als er stoom uit mijn oren komt.... Dingen stuk gooien vind ik zonde en ik heb geen aparte stapel servies wat binnen handbereik staat als ik zin heb om te gaan smijten. Dus dan sta je daar echt zo van: ja, en nu? wat kan ik pakken om eens KAPOT te gooien, om die hele tering-klotezooi gvd eens te... te ... te .....

Overigens heb ik dat wel eens gedaan met een appeltaart....

Maar als je dat doet als er een ander bij is, loop je het grote risico dat die ander net zo driftig wordt en het een ordinaire scheldpartij wordt of - eigenlijk nog erger - dat je dan uren, dagen, weken niets meer tegen elkaar zegt. Alleen zijn is niet leuk, samenzijn is soms aanpassen. En het valt mij beiden af ten toe zwaar, maar ik denk dat ik niet de enige ben. Zeker als je een relatie hebt zoals ik en met mij dus vele anderen die in hetzelfde schuitje - leuke woordspeling - zitten.

Weer die zin: komt wel goed schatje..... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...