De Tragiek van Bonaire

Winter in Nederland. In feite eigenlijk nog niet, dat is pas in december, maar gezien de lage temperaturen zou je het haast zeggen. Nog geen vier graden overdag. Dat is toch best frisjes. 

Ik heb geen hekel aan de winter. Niet echt. Ieder seizoen heeft z'n eigen kenmerken en die zijn allemaal in zekere zin wel inspirerend. Ik hou er echter niet van als het zo grauw en grijs is als het de afgelopen dagen was, sinds wij terug waren van Bonaire. Vandaag is het zowaar zonnig met wat lichte sluierbewolking, maar ik voel mij met dit weer stukken beter. 

Op een ochtend toen wij wakker werden in Bonaire,
dacht ik nog: hoe zou ik het vinden om iedere dag met dit weer op te moeten staan. Dus iedere dag zo'n 29, 30 graden, wel of geen zon, maar nooit grijze luchten. Zou dat saai worden? Nu kennen ze op Bonaire ook wel een soort van seizoenen: regen- en droge seizoen. Maar zelfs als het daar regent is het warm en is de zon nooit ver weg. Tja, ik weet het niet. Gewoon iedere dag 12 uur licht en 12 uur donker, dat zie ik best zitten. De lange zomeravonden hier zijn best lekker, maar je kunt het nooit zo lekker gezellig maken 's avonds als het nog licht is buiten. En als het 's zomers ook zo rond half zeven donker wordt, dan steek je lichtjes aan, wat fakkels en je gaat lekker buiten zitten eten bij kaarslicht. En dat kan niet in onze zomers. Het is dan gewoon licht. En in de winter als het wél vroeg donker is, kan je wel kaarsjes aan doen maar ja, dan kan je weer niet buiten eten. Of je moet een dikke jas aan.

Momenteel lees ik het boek De Tragiek van Bonaire van Trix van Bennekom en ik kom helaas tot de conclusie dat ze daar niet echt blij zijn met ons Nederlanders. Nu hoop ik dat ze daar enkel die Nederlanders bedoelen die daar alles zo nodig willen veranderen en aanpassen aan de Nederlandse standaards. Op zich niets mis mee bijvoorbeeld qua wegen, onderwijs en verzorging, maar ze moeten niet onze Nederlandse ideeën daar gaan opdringen natuurlijk. Het is best spijtig om dat te lezen, temeer omdat je er toch best graag komt en het eigenlijk alleen maar goed op hebt met die mensen. De echte Bonairianen dan, niet die joelende en blèrende diknekken waar wij hier in Nederland ook zo'n hekel aan hebben. Ik noem geen namen maar bij voorbeeld de heer Van den Tweel van de plaatselijke Albert Heijn of de heer Joep Vanderligt van The Cuba Company in Kralendijk. Die eerste spoort niet, zeker nadat ik het programma op TV had gezien over de BES eilanden en de tweede wil een discotheek openen op Bonaire naast zijn zaak. Wij waren daar de vrijdag voordat we weggingen en één van de medewerkers wist ons te vertellen dat ze graag een discotheek willen openen in het kerkje naast The Cuba Company. Dat ze nog in conflict lagen met dat kerkje en dat het erom hing wie er zou gaan winnen. Als het kerkje wint, dan moet ook de Cuba Company weg. Hij vertelde dus dat ze een discotheek willen beginnen daar. 
Ik trok wel even mijn wenkbrauwen op want persoonlijk zit ik daar niet op te wachten. Nu we er voor de derde keer waren, konden we toch wel lichtjes merken dat er dingen aan het veranderen waren. Met name meer luxe villa's die overal langs de kust opdoemen en waar je dus ook niet meer kunt duiken. Ik kan mij heel goed voorstellen dat de bemoeienis van Nederland niet op prijs gesteld wordt. Persoonlijk vind ik dat Nederland Bonaire moet helpen, het allemaal op orde brengen, maar dat ze zich niet diep moeten bemoeien met hoe het daar al jaren gaat. Maar ik kan me wel voorstellen hoe het daar gaat, dat die dure jongens het allemaal wel beter weten en een forse vinger in de pap willen hebben. Dat gaat hier toch ook zo? Dat gelobby en alles voor de economie. Ik vrees dat over tien jaar Bonaire Bonaire niet meer is zoals nu.... Nog een paar jaar van genieten denk ik. 

Laten we hopen dat het toch goed gaat aflopen en dat dat bijzondere eiland niet een tweede Curaçao of Aruba wordt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...