Financiën

Afgelopen week mijn financieel jaar 2013 kunnen afsluiten. Altijd leuk om te zien hoeveel je het afgelopen jaar hebt uitgegeven en aan wat. Massa's mensen die dat niet bijhouden, maar ik doe dat al heel lang. En het geeft mij echt veel inzicht in mijn uitgaven en weet derhalve precies waar ik wat aan uitgeef en zie ook direct - tenminste één keer per maand - of er iets fout gaat.

Ik doe dat in een zelfgemaakt Excelsheet. Je hebt ook programma's speciaal daarvoor bijvoorbeeld van AFAS, maar helaas kan je in dat (gratis) programma maar twee bankrekeningen invoeren. En ik heb er vier. En dan is dat programma niet meer gratis.

Sinds jaar en dag heb ik twee zichtrekeningen (rekening couranten): eentje - rekening A - waar mijn salaris op binnen komt en waar ik al mijn 'boodschappen' mee doe, en een rekening - rekening B - waar ik enkel maar de vaste lasten van betaal. Eén maal per maand gaat er een vast bedrag van rekening A naar rekening B. Je moet dan wel al hebben kunnen inschatten wat het bedrag is wat je aan vaste lasten per maand gemiddeld kwijt bent. 


Dan heb ik ook nog een spaarrekening (C) waar één maal per maand een bedrag op wordt gestort wat dus gespaard wordt. Op die laatste rekening heb ik 'spaardoelen' waar ik mijn doelen waar ik voor spaar specificeer. En dan nog een andere rekening waar ik enkel mijn hypotheek mee betaal. Dus vier rekeningen.

Voordeel van twee zichtrekening is natuurlijk onweerlegbaar het overzicht wat je behoudt. Altijd je vaste lasten kunnen betalen en dat wat 'over' blijft is voor boodschappen, kleding en alles wat niet vast maandelijks terugkomt. Ik kan niet begrijpen hoe mensen die dat niet hebben hun overzicht blijven behouden.

Wat ik begin 2013 ook heb gedaan is mijn zorgverzekering uitgekleed. Ik was tot in de puntjes verzekerd, de hoogste aanvullende verzekering en dat kostte mij zo'n 170 euro in de maand. Begin 2013 heb ik alle aanvullende verzekeringen op de eerste na eruit gesmeten en mijn eigen risico opgeschroefd naar het maximale. Wat ik nu per maand bespaar op de premie, zet ik apart. Ik kan je zeggen dat ik inmiddels een aardige potje heb opgebouwd. Ik zet dat geld liever op mijn eigen rekening dan dat het ongebruikt op de rekening van de zorgverzekeraar komt. Het is natuurlijk een risico - dat is de basisprincipe van een verzekering - maar je kunt het vaak toch aardig inschatten. Alles wat ik nu moet betalen, dus wat niet gedekt wordt, betaal ik uit dat potje. En nog blijft er een flink bedrag over na zo'n jaar. Er schijnt nu een zorgverzekeraar te zijn die ongeveer volgens dit principe handelt, maar ben even de naam kwijt.

Een aantal van mijn collega's weten hoe ik mijn financiën thuis regel en die zijn er zeer positief over. Daar waar sommigen het overzicht volledig kwijt zijn, bieden meer rekeningen wellicht een uitkomst. Het openen van een extra rekening is weliswaar niet gratis: ik betaal 2 euro per maand per rekening, maar het is mij dat wel waard. Het enige wat ik extra doe is dus ieder begin van de maand al mijn uitgaven van de maand ervoor in een sheet aanbrengen. Kost wat tijd, zeker omdat ik altijd met de kaart betaal, maar je weet wel van de hoed en de rand en niemand kan je iets wijs maken. 

Misschien een oplossing voor nog meer huishoudens....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...