Iemand missen

Iemand schrijft aan mij: ik mis je.

missen -te, h gemist 1 iets of iem mislopen, niet treffen, niet raken: (...) 4. Met leedwezen voelen dat men iets waarop men prijs stelde of dat men nodig heeft niet meer heeft; we missen vader wel erg; (...)
Iemand missen. Je mist iemand. Iemand die er nog is. Zo’n knagend, zwart gevoel in je maagstreek. Het maakt je lusteloos, ziek, moe en apatisch. Wat moet je met zo’n gevoel? Vaak iemand missen is dat de persoon of personen die je mist niet bij jou zijn. Wat kan je daar aan veranderen? Vragen of dat die persoon of personen naar jou toe willen komen, want dan mis je ze niet meer? Of jij gaat naar die persoon. Maar zij gaan of jij gaat daarna dan toch altijd weer weg, en hup, daar is het gevoel weer. Missen is als angst: zoals de duitsers zeggen: gift. Oftewel: vergif. Je moet het niet toelaten in je gevoel want je kunt er NIETS mee. Je kunt je niet vastklampen aan iemand om dat gevoel van missen maar niet te hebben. Omdat dit gevoel nutteloos is, moet je het vergeten, niet aan denken en zeker niet te veel uiten. Het bezorgt de ander een schuldgevoel en jijzelf een nog veel rotter leeg, machteloos gevoel. Ok, je zegt: ik mis je. Ja, en dan…. De ander zal denken: ik jou ook, maar wat dan. Hoe nu verder…Begrijp je? Je kunt er niets mee. Dus heb ik al jaren geleden eigenlijk besloten om dat zinnetje niet meer te bezigen. Dat je iemand mist om wie je geeft is gewoon bekend en duidelijk.
Maar als het onderwerp van jouw gemis er helemaal niet meer is - is overleden of uit je leven is - dan moet je dat gevoel toch een plaatsje geven anders wordt dat gevoel een groot zwart gat, waar je in meegezogen wordt. Vervang het 'ik mis je' gevoel liever voor mooie herinneringen. Dat geeft je een beter gevoel en maakt je actiever. Je kunt het niet veranderen, je kunt alleen jezelf veranderen door dat gevoel een plaatsje te geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...