Vloerverwarming

'O ja. Oh, heerlijk: vloerverwarming. Ja, natuurlijk wil ik dat. Dat is gewoon in feite een radiator onder de vloer. Zalig. Altijd al gewild....'

Het lijkt zo simpel. Vloerverwarming. 'Ja mevrouw, dan moet de dekvloer er af en daarop leggen we dan noppen en daar doorheen komen dan de leidingen. Fluitje van een cent.'

Vandaag wordt dan 'even' de dekvloer verwijderd. Het is nu bijna twaalf uur en de man is al vanaf half tien bezig. En het ergste is dat niet alleen de dekvloer eraf gaat, maar dat er hele stukken betonvloer meekomen. Op sommige plekken kijk je in de kruipruimte. Het zijn zogenaamde broodjes gemaakt van slakken, afval van de hoogovens. Daar overheen ligt dan de dekvloer, maar de slakkenvloer is slecht en dun en de dekvloer zit er helemaal in als het ware. 

Laat ik maar niet zeggen hoe ik mij momenteel voel. En als ik dan Jan zijn gezicht zie, bemoedigt mij dat ook niet. 'Het komt allemaal goed,' zegt de aannemer met een glimlach en knijpt in mijn schouders. 
'Ja maar.... ik heb wel een begroting gemaakt. Ik heb ook nog een badkamer te verbouwen....'
Hij houdt het voor me in de gaten. Hij is nu broodjes halen. Geen zachte kadetjes met maanzaad, maar tempex broodjes, voor op de vloer. 
'Komt goed. Ik heb wel erger meegemaakt.'

Het is hier een keet van jewelste. Er staat op de bovenverdieping een mega ventilator te draaien om boven overdruk te creëren en beneden komt het ene na het andere zware apparaat voorbij. Buiten draait een aggregaat en ik zit met oordoppen in. Gelukkig heb ik de buren gewaarschuwd. Dat is niet voor niets geweest, blijkt wel.

Ik zit momenteel wel in zo'n fase van 'waar ben ik aan begonnen'. Waarom persé vloerverwarming... Ik had net zo goed ergens radiatoren neer kunnen zetten. Maar nee. Er zijn veel dingen in het leven waarvan je op sommige momenten zegt: als ik het had geweten.... Nu laat ik de moed weliswaar niet zakken, maar ik zal pas echt gerust zijn als het ook daadwerkelijk goed komt....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...