Aannemers voor dummies

Aannemers. Wat moet je ermee? Bestaat er niet een soort 'Omgaan met Aannemers voor Dummies'? Gat in de markt denk ik, hoewel je er betrekkelijk weinig over leest op het wereld wijde web, of ik zoek niet goed...

Het is lastig manoeuvreren voor mij. De aannemer die ik in de arm heb genomen voor de verbouwing van mijn huis, is ook de aannemer en een soort van huisconcierge voor het bedrijf waar ik werk. Ik moet hoe dan ook deze beste man te vriend houden of toch tenminste on speaking terms blijven. Normaal gesproken maak je met een aannemer een schriftelijke afspraak. Hier is dat niet gebeurd. Er is ook niets fout gegaan en mocht dat wel zo zijn, dan heb ik altijd weer een soort back-up vanuit het bedrijf. Werkt dus tweeledig. 

Ondertussen zit ik wel in een soort tang: bedrijfsbelangen aan de ene en mijn eigen belang aan de andere kant. Ongenoegen van mijn kant omdat de aannemer zijn woord niet na komt en een soort berusting omdat ik in feite ook geen haast heb, zeker niet nu de 6% BTW regeling is verlengd naar juni 2015.   

Het ligt als een olievlek op mijn gemoed.

Ondanks het feit dat ik mezelf wel honderd keer zeg dat ik geen haast heb en dat áls hij begint ik wil dat het in één ruk wordt afgewerkt, kan ik er heel slecht tegen taal noch teken te vernemen van hem. Zijn toezegging dat hij in de laatste week van augustus zou beginnen, is inmiddels al anderhalve week verstreken. En het kan best zijn dat hij wel met de voorbereiding bezig is, dat sluit ik niet uit. Maar in plaats van dat hij dat kenbaar maakt zwijgt hij in alle talen. En ik lig in feite iedere morgen bij wijze van spreken met mijn oren op stokjes of hij niet om zeven uur mijn tuin binnen wandelt. Ik heb nu dan ook een briefje op de deur gehangen dat ik niet gestoord wens te worden vóór 07.30u.... Al was het alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust.

Je begrijpt, ik schrijf dit hier om het toch een beetje van me af te schrijven, want als zo vaak verdwijnen mijn zorgen door mijn armen via mijn vingers en het toetsenbord zo op het scherm in de cloud - hoewel het daar de laatste tijd ook niet meer veilig is. Dat zou een zorg minder moeten zijn voor mijn partner omdat ik hem vaak gebruik als boksbal en mijn frustraties vaak op hem botvier. Helaas geeft hij niet erg mee en krijg ik de bal - figuurlijk dan hè - weer keihard in my face. Of ik onderschat mijn eigen kracht...

Overigens vond ik wel onderstaand artikel over verbouwen:
Hoewel acht van de tien Nederlanders die een verbouwing laten uitvoeren positief tot zeer positief zijn over de ingehuurde aannemer of het klusbedrijf, kan een verbouwing voor anderen uitdraaien op een drama. Vooral de communicatie met de aannemer is in die gevallen het pijnpunt. Dat blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder ruim duizend Nederlanders naar ervaringen met verbouwingen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...