Herfst in Nederland

Over zo'n zeven weken is het kerst. Je zou het niet zeggen als je naar buiten kijkt, het zonnetje voelt en de blauwe lucht ziet. Een graadje of achttien vandaag. Een goed begin van een paar maanden donkerte, want de wintertijd - zeg maar de oorspronkelijke tijd - is weer ingegaan. Het heeft voor mij slechts één voordeel, dat de eerste zondag een uurtje langer duurt. Maar verder vind ik het maar niets dat als ik straks naar huis rij, het weer bijna donker is en dat ik dan wat verder de winter in me moet haasten om nog met daglicht te kunnen hardlopen.

Ondanks dat het nog zo ver weg lijkt, ben ik toch al aan het kijken hoe we de kerstdagen gaan invullen. Omdat wij dit jaar hadden gepland om wat weken in Oostende te zijn en daar niets van is gekomen, is dat een mooie tijd en gelegenheid ons daarheen te begeven. Kunnen we ook wat tijd en aandacht daar aan het huis - en de familie - besteden. Helaas hadden we de verbouwing bij mij thuis, wat veel meer tijd in beslag heeft genomen dan ik oorspronkelijk voor ogen had. Al met al duurt dat al gewoon heel 2014. Maar als het goed is, is dat met zo'n drie weken voorbij en kunnen we eindelijk weer 'verder met ons leven'. 

Afgelopen weekend een heerlijke herfstweekend in ons buitenverblijf en weer heel veel damherten gezien. Mijn moeder was vanaf vrijdagnamiddag over, dus voor haar ook weer een klein beetje vakantie na haar reisje langs de Moezel van een paar weken terug. Nu kon het, want in dit huisje heb ik een kamertje extra en dat geeft ons de mogelijkheid iemand uit te nodigen natuurlijk. 


De rotzooi buiten...
Zaterdag ben ik nog even bij mij thuis geweest waar we een vieze plek in de slaapkamer hebben schoon gemaakt. Deze was ontstaan bij werkzaamheden bij de radiatorleidingen, waardoor de hele muur zwart was. Moet te zijner tijd dus ook maar een nieuw laagje verf krijgen. Zo blijf je bezig.... Nog even rustig gekeken hoe ver het nu gevorderd was en op mijn tanden bijten om de rotzooi buiten nog even te negeren. Grrrr! Mijn handen jeuken dan wel hoor. Dan een geluk dat het herfst is, want er ligt ook nog het één en ander IN de tuin, op mijn plantjes, maar dat is nu gelukkig niet zo heel erg. Dat groeit volgend jaar wel weer op. 

Je wilt niet weten hoe ik er naar uit kijk om weer mijn huis terug te hebben straks! En ik hoop dat dat toch ruim vóór de kerst zal zijn zodat we nog wat puntjes op de i kunnen zetten. Dan ben ik heel erg benieuwd hoe de keuken mij gaat bevallen, mét aanrechtblad, want dat wordt donderdag geplaatst (joepie....) en mijn nieuwe badkamer. Erg spannend! Als het goed is wordt morgen begonnen met de voorbereidingen voor het stuken. Dan misschien nog deze week het werkelijke stuken, dan betegelen. Dus als ik zo grof reken, dan zou in theorie alles volgende week kunnen worden geplaatst. Dan moeten er nog zo hier en daar zaken worden afgewerkt, als het toilet beneden, het dak van de badkamer, nog een raam in de berging, de schuifdeur tussen de kamer en de hal en dan zijn we er wel zo'n beetje.


De badkamer in spé
Ondanks dat alles nog 'in de steigers' staat, kan je toch wel goed zien hoe het gaat worden. De badkamer is twee keer zo groot, maar dat moet ook wel, want de wasmachine en -droger komen er weer in terug. In feite begon deze verbouwing met de vergroting van de hal beneden. Ik ergerde me steeds kapot aan dat nauwe gangetje en wilde het toilet uit de hal. Die moest dan in de berging welke grenst aan het halletje. Maar doordat het toilet dan in de berging kwam, moesten de wasmachine en de droger weer terug naar de badkamer - want die stonden in de berging - maar omdat de badkamer daarvoor te klein was, moest de badkamer ook worden verbouwd. En dat kon want aan de badkamer had ik een klein balkonnetje wat ik toch nooit gebruikte enkel om de was op te hangen. Maar daarvoor hebben wij het dakterras eerst gemaakt waar we nu een mooie ruimte hebben en een wallfix waslijn. 

En zo grijpt het één in het ander. In mijn oorspronkelijke plan wilde ik zelfs nog de keuken ongeveer anderhalve meter uitbouwen, maar ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Ik heb nu nog een overkapping boven het keukenraam en de ingang en dat is wel erg lekker. Zeker als het slecht weer is, maar ook als het zonnetje schijnt, want in de vroege lente zit je daar heerlijk verdekt opgesteld, uit de wind en kan het er al lekker warm zijn.

Het 'uit huis' zijn tijdens zo'n verbouwing is wel iets wat ik iedereen aanraad. Als je een grote tuin hebt zet er dan een caravan in of zo, maar thuis blijven is echt een ramp. Niet te doen. Een huisje in een bungalowpark in de buurt is helemaal top en vaak maken ze een mooi schappelijk prijsje. Maar iedereen is anders natuurlijk.

Het nawerk zal ook nog de nodige tijd vergen, maar dan heb ik tenminste geen vreemde kerels meer over de vloer ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...