Weer thuis

En inmiddels alweer meer dan een week terug in het heerlijk koude Nederland, in een verbouwd huis, met slechts nog herinneringen en foto's van onze heerlijke twee weken op Bonaire. Ik heb nu in totaal 171 (nog niet) gelogde duiken waarvan een paar zelfs van anderhalf uur! 

Wat hebben we nog meegemaakt....

We hebben nog de illusive frog fish gezien bij Yellow Submarine. Toen we daar het water in gingen kwamen we onder water een 'bekende' tegen die ons gebaarde waar het beest zat en we vonden hem zowaar. Dat beestje is dus maar zo'n acht centimeter groot, gelukkig wel geel en we hadden het al eerder gezien bij onze vorige duiken op Bonaire het jaar ervoor, dus dan weet je een beetje waar je naar moet kijken. Er stond nu een behoorlijke stroming - die kwam zomaar ineens plotseling opzetten - en het was best lastig om op je plek te blijven. Ook voor de frog fish. Die moest zich goed schrap zetten om niet van z'n plek te worden wegge'blazen'. We hebben wel een paar erg mooie foto's kunnen maken met onze nieuwe 45-mm lens.

Het was wel wat aanmodderen, zeker in het begin, met dit objectief: de Panasonic Leica Elmarit 45mm/2.8. Deze hebben we tweedehands aangeschaft via Onderwaterhuis.nl voor op onze Olympus PEN EP-L 3. We hadden de standaard meegeleverde lens, maar we kwamen toch wat licht tekort bij het fotograferen, dus hebben we deze aangeschaft. En daar moesten we - met name Jan - wel aan wennen, want met dit objectief kan je niet in- en uitzoomen (vast brandpunt) en het heeft een zeer kort scherptediepteveld. Maar uiteindelijk zijn de foto's, zeker die die later in de vakantie zijn gemaakt, wel een stuk mooier en scherper. We zijn ook wat selectiever geworden in het maken van de foto's alhoewel je dat niet zou zeggen als je het aantal ziet. Een paar komen zeker in aanmerking om uit te vergroten en op te hangen.

Afijn. Wat hebben wij nog meer gezien tijdens onze duiken...De Adelaarsrog dus, veel schildpadden. Niet alleen de Hawksbill maar ook de Groene Schildpad en nog van heel dichtbij ook. Natuurlijk de Squit (pijlinktvissen) die zo heerlijk nieuwsgierig zijn. Enorm grote langoesten, vrij weinig overigens omdat de locals ze vangen en opeten evenals de Grote Kroonslak (of koningin schelp) die we vroeger veel meer zagen dan nu. Ook tamelijk veel Koraalduivels (Lionfish) gezien die invasief zijn en bejaagd mogen worden. We hebben daar een Lionfish Burger gegeten, die erg lekker was. 

We moeten allebei nog onze duiken loggen en naarmate je meer duikt, word je daar steeds lakser in. Toch blijf ik het wel leuk vinden hoevéél duiken je uiteindelijk al hebt gedaan. Wat je hebt gezien of wat je aanhad is inmiddels wel bekend, hoewel het altijd wel leuk is om terug te lezen. Dus we moeten er nog een keer voor gaan zitten om onze computer uit te lezen en op te schrijven en dan komen de herinneringen ook weer vanzelf terug.

De eerste week thuis was erg hectisch. Ik heb niet alleen tamelijk veel last van jetlag, maar had de donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag jongstleden ook nog eens een 'drukke' agenda, zodat ik afgelopen maandag eindelijk zoiets had van hè hè....Eindelijk eens wat tijd voor jezelf. Ik heb mijn huis nog nauwelijks bij daglicht gezien en we zijn ook nog niet begonnen met het afwerken van mijn huis want DE VERBOUWING IS GEDAAN!! De grote werken zijn voorbij. Geen vreemd volk meer over de vloer, geen last meer van stof, maar 'genieten' van de aangebrachte vernieuwingen.

De nieuwe badkamer, nog niet
helemaal afgewerkt.
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik gisteren de 'eindafrekening' kreeg van de aannemer en ik kan je zeggen dat ik daar niet al te best van heb geslapen. Maar overal zijn oplossingen voor en ik moet maar zo denken dat ik er wel wat moois voor terug heb en dat ik over een jaar er waarschijnlijk heel anders tegen aan kijk, zonder buikpijn. Hoop ik toch.

En alweer anderhalve week aan het werk en vandaag ga ik dan eindelijk weer eens een poging wagen om een rondje te hardlopen. Ik kan toch geen hele enden lopen, want het is relatief vroeg donker, maar vijf kilometer zou er theoretisch gezien wel in kunnen zitten. 

Het gewone leven is weer begonnen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...