Tuinvogels

Vorige week was het de Nationale Tuinvogeltelling. Ik heb zelf niet meegedaan: ik was te druk bezig met andere dingen... (boekenkast inruimen). Op zich lijkt het mij wel eens leuk om een uur voor het raam te zitten en te zien wat voor vogels mijn voederkastje komen bezoeken.

Vanmorgen toen ik mijn smoothie aan het maken was, zaten er een roodborstje en een merel in de tuin. Dit roodborstje komt ieder jaar terug - voor zover ik kan zien dat het steeds dezelfde is natuurlijk. Vroeger had ik ook redelijk veel merels in mijn tuin, vooral in het voorjaar. Maar de afgelopen jaren is dat een stuk minder geworden.



Ik heb één keer gehad dat ik een pimpelmeesnestje had. Daar waren toen twee jonkies uitgevlogen: eentje bleef achter en vond ik later dood in het nestje. Ook heb ik een stelletje Turkse Tortels in mijn struik gehad, maar daar is nooit iets uit gekomen. Ik heb in diezelfde struik in 2014 een nestje gevonden met vier eitjes in, maar die waren onbebroed. Ik vermoed van die tortel die toen ook op het nestje heeft gezeten.

Nu verbaast het mij ook niet dat het niet tot een succes komt in mijn tuin. Mijn tuin is niet groot en grens bovendien aan een vrij drukke weg. 's Morgens begint het verkeer al om 07.00u. Nu probeer ik wel een vogelvriendelijke tuin te hebben. Ik heb er een waterpartij in en ik snoei in het najaar zo min mogelijk, behalve de struiken en planten die gesnoeit moeten worden - zoals de druivestruik. Bovendien is mijn tuin een soort snelweg voor alle katten die hier in de buurt wonen en ik heb er totaal geen probleem mee dat mijn tuin door alles wat leeft gebruikt wordt. Dus ook door katten.

In de dakgoot en onder de pannen van het huis van de buren zit al sinds jaar en dag een kauwennest. Ik kan me er haast niets bij voorstellen hoe het dak er daar moet uitzien... Smerig denk ik. Ze doen er niets aan dus ieder voorjaar worden er weer massa's takken onder die pannen naar binnen gedouwd. Ik vind ze erg lastig en ze pikken al het voer van de kleinere vogels. 

Dus even een duik gedaan in mijn foto-archief en de foto's opgezocht van de geverderde vriendjes in mijn tuin. Maar ik heb enkel de foto hierboven gevonden van een merel. Ik weet zeker dat ik nog foto's heb van 'mijn' roodborstje.... Afijn. Misschien voor een andere keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...