Vakantie Bretagne - deel 6

Op eerste kerstdag, 25 december, zijn wij naar Brest gereden. Daar had ik al eerder een tafeltje gereserveerd bij een restaurant La Maison de l'Ocean. We hadden daar al eens eerder gegeten. Jan heeft heel vaak met het schip in Brest gelegen en hij kent daardoor veel etablissementen. Dit restaurant is een visrestaurant en ligt in de haven.



Het was niet zulk fraai weer en het was zo'n anderhalf uur rijden, dus op tijd weg. We waren ietsje te vroeg, dus nog wat rond gelopen in Brest, maar natuurlijk was alles dicht en deed het wat triestig aan. Er was één tentje open. Daar een koffietje gedronken tussen merendeel 'eenzame' mannen die ook niets te doen hadden op zo'n dag.

Dan om half één naar het restaurant en we waren niet de enige! Ik was helemaal verbaasd want dit kennen wij niet in Nederland. Op 1e kerstdag uitgebreid gaan lunchen met de familie. Bij ons gebeurt het in de avond en is iedereen daarom zo gestrest. Hier ga je gewoon heel relaxt uit eten en 's avonds eet je (luxe) brood. Geen gedoe, geen gehannes. In België is dat net zo, tenminste zoals ik dat nu ken. Ik vind een lunch überhaupt al veel relaxter dan een diner en heb dat met mijn verjaardag ook gedaan.

Dus wij aan ons tafeltje op de eerste verdieping in een stampvol restaurant. Maar goed dat we hadden gereserveerd. En natuurlijk bestelden we de Fruits De Mer, daarvoor komen we hier. Ik de rauwe variant, Jan de gekookte en dat met een lekkere Sancerre. 





Drie uur gepeuter later, stonden we weer buiten. Het was nog steeds even grijs. Nog even wat rond gelopen door het verlaten Brest, nog een cider gedronken in een café aan de haven (en ik heb Vader Abraham niet gezien...) 






en dan weer op huis aan. Het was donker toen we thuis kwamen. We hebben enkel nog thee gedronken met een stuk bouche de Noël en dat lekker bij de open haard opgepeuzeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...