Keuzes, keuzes....

Op de radio (of TV, ik weet het eigenlijk niet) hoor je zo'n spotje van 'begint de vakantiestress bij u al bij het boeken?'. Eh .... ja dus. Zelfs nog vóór het boeken.

Door het 'strakke' schema van mijn mannetje in verband met zijn opleiding, hebben wij een periode van twee weken in de eerste helft en eentje in de tweede helft van 2016 om op vakantie te gaan. En vul die dan maar eens in. Waar willen we naar toe.... Natuurlijk willen we wel weer gaan duiken. Alweer véél te lang geleden. Maar in de eerste helft van het jaar is duiken in het noordelijk deel bóven de evenaar betrekkelijk koud. We denken dan aan Kreta. Lekker dichtbij. Niet te veel poespas. Het zeewater is dan 19 graden. Niet echt heel erg warm. En aangezien wij 'nat' duiken, betekent dat dat je behoorlijk afkoelt onder water. 


Kreta (Chania) onder water

We kunnen het natuurlijk ook over een andere boeg gooien en weer richting Caribean gaan. Bonaire bijvoorbeeld. Daar is het water jaarrond zo'n 29 graden. Héél aangenaam, dat kan ik je vertellen. Het onderwaterleven is daar ook vele malen mooier en gevarieerder. 


Bonaire onder water

Het (toeristische) bóvenwaterleven daarentegen vind ik persoonlijk wat minder als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Kreta. Het uit eten gaan is vrij duur en je moet op tijd zijn (net als in Nederland: op Kreta kan je om 12 uur 's nachts nog aanschuiven...). Er zijn wel palmbomen op het strand en het zeewater is prachtig blauw: echt super tropisch... En ... het is er nog relatief rustig: geen dreunende disco's en schreeuwerige jeugd.

Als je denkt dat je daar struikelt over de mango's, ananassen, papaja's en ander tropisch fruit, dan heb je het mis. Je kunt het wel kopen natuurlijk, maar je hebt daar gewoon een Albert Heijn (Van den Tweel) en een Jumbo, die overigens behoorlijk aan de prijs zijn. Je hoeft dus niets te missen van je dagelijkse kostje hier in Nederland.


Kralendijk 'boulevard'
Ik zou het wel leuk vinden als daar wat meer van de kleinere detaillisten zouden zijn als slagers, vis- of groentenboeren, een bakker, leuke kleine winkeltjes. Je hebt er wel een aantal, maar dat zijn over het algemeen souvenierwinkeltjes (waar ze overigens wel leuke dingetjes hebben). En ik heb de andere winkeltjes nog niet gevonden daar. Er staat wel een Venozolaanse groentenboer bij het haventje, maar die is ook aardig aan de prijs. Volgens mij stuurt die iemand naar de AH (Van den Tweel) om te zien wat daar de prijzen zijn en past ze daarop aan.

Kreta is ook erg leuk. Vriendelijke mensen,  het eten nog 'authentiek' en betaalbaar. Als het boven water helemaal top zou zijn op Bonaire, zou ik geen seconde twijfelen. Nu weet ik het gewoon niet. 

In feite moet je een combinatie hebben van die twee: het relaxte duiken met het mooie onderwaterleven van Bonaire (en met relaxt bedoel ik dan: op eigen houtje) en het relaxte leven boven water als op Kreta, met heel veel eettentjes en leuke smalle straatjes en lieve mensen.


Chania (Kreta)

Als iemand mij kan vertellen waar dit te vinden is, dan hou ik me aanbevolen... :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...