Weet wat je eet

Lieve vriendjes en vriendinnetjes. Had ik al verteld dat ik sinds een dikke week mijn eetgewoontes bij hou? Nee hè? Nu. Bij deze.

Mijn mannetje wil een beetje op zijn eetpatroon gaan letten omdat hij die verdomde kilo's niet kwijt raakt ondanks dat hij niet snaait, voldoende maar niet te veel eet en ook nog sport. Het wil er gewoon niet af! Dus wat te doen. Dan maar bijhouden wat je eet. Dat kan je heel simpel en eenvoudig doen met de Eetmeter als app of op Mijn Voedingscentrum op je computer. De app is handig om on the way bij te kunnen houden wat je eet, de computer laat het veel uitgebreider zien en heeft ook wat meer functionaliteit.

Het is grappig om te zien wat je producten die je eet nu precies opleveren aan caloriën, vetten, eiwitten, vezels en zout. Blijkt dat ik wat te weinig vezels binnen krijg wat je eigenlijk niet beseft. Ik hou het nu sinds 31 januari bij en dan krijg je wel een goed totaalbeeld van wat je binnen krijgt en of er hier en daar wat moet worden bij- of afgespijkerd.


Overigens 'mag' ik er 2000 per dag (kcal)

Neem nu als voorbeeld een heel gezond ogend pakje koekjes: Spelt Multigrain Cookies van Bio Today. 



Gezonder kan haast niet. 100 gram koekjes, dat zijn dus vijf koekjes, bevat 15,7 gram suiker! En dat is best veel! Nu vind ik suiker niet per definitie slecht voor je, maar door de Eetmeter iedere dag bij te houden, ga je meer stil staan bij wat je eet en dat is best interessant.

In deze app kan je ook je dagelijkse beweging ingeven. Dus als je zoals ik zondag 39 minuten hebt hardgelopen met een gemiddelde van 8 km/uur, dan kan je dat in je eetdagboek zetten. Voor zover ik kan zien is deze app helaas niet gekoppeld aan bijvoorbeeld Runkeeper of een iWatch die je stappen tellen. Overigens tellen de 'gewone' stappen 'niet mee': het is enkel echt intensief sporten wat meetelt.

Het wordt wat lastig als je rundstoofvlees eet natuurlijk, want dan moet je het een beetje bij benadering gaan invoeren. Ook mijn dagelijkse smoothie moet ik helemaal 'uit elkaar trekken' om zo een beter beeld te krijgen. Maar het resultaat is wel dat ik mijn appels niet meer schil (voor de vezeltjes....).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...