Obsessions....

Op de #30DayBlogChallenge staat voor vandaag de vraag - of opmerking meer - 'Verzamelingen en Obsessies'.

verzameling

de verzameling zelfst.naamw. (v.) Uitspraak:   [vər'zaməlɪŋ] Verbuigingen:   verzameling|en (meerv.)  wat verzameld is Voorbeelden:   `een verzameling aanleggen`, `een verzameling schelpen`Synoniem:   collectie 

Ik probeer al vele jaren geld te verzamelen, maar om één of andere reden lukt dat niet.

Geintje. Ik verzamel niets en heb ook nergens een obsessie voor. Niet dat ik weet in ieder geval. En het is bovendien niet waar wat ik zeg over dat geld. Er blijft genoeg over om te sparen. Maar dat spaargeld heeft bij mij een doel. Ik heb denk ik een stuk of tien spaardoelen en het geld dat ik iedere maand spaar, gaat met een nogal omslachtige berekening naar de doelen. Het is dus niet zo dat ik het geld door het aantal doelen deel, en ieder doel een gelijk deel krijgt. Ik heb het ingedeeld naar belangrijkheid en bij mij krijgt bijvoorbeeld vakantie een flink percentage van het gespaarde geld en kleding heel weinig.

Het is een voor mij goede en overzichtelijke manier van sparen en ik hou dit alles bij in een Excel sheet. Jaja, iedere maand.


Vroeger verzamelde ik boeken. Ik las ze ook en dan kwamen ze in de boekenkast. Maar klein behuist als ik ben, heb ik ze allemaal weggedaan en ben ik over op een e-reader, hoewel ik nog altijd wel boeken heb maar dan meer naslagwerk. Geen leesboeken. 

Ik heb ook van die koelkastmagneten verzameld. In iedere stad waar ik kwam kocht ik er eentje, liefst zo origineel mogelijk. Maar ik vind het een rommelig gezicht en de magneten liggen vastgeplakt op een metalen wandbord ergens in de trapkast. Ver weg. 

Ik verzamel nu een beetje mooie schelpen die ik vind tijdens het duiken en zeeëgel skeletjes die erg mooi maar o zo broos zijn (dus die overleven de vlucht meestal niet). Ik heb een klein plekje op het toilet waar dit allemaal uitgestald ligt. Van Bonaire mag je niets meenemen, maar van andere plekken wel, dus heb ik bijzondere schelpjes uit Kreta en Nieuw-Zeeland, maar stiekem ook wel een paar ieniemienieschelpjes van Bonaire.

Mijn kleine verzameling zelf opgedoken schelpen
en bijzondere zaaddozen van tropische planten
obsessie
de obsessie zelfst.naamw. (v.) Uitspraak:   [ɔpˈsɛsi] Verbuigingen:   obsessie|s (meerv.) abnormaal sterke belangstelling Voorbeeld:   `een obsessie voor paarden`Synoniem:   bezetenheid 

Eh.... nee. Ik heb geen obsessies. Gelukkig niet. Ik zou dat wat ik denk dat onder obsessie zou kunnen vallen geen obsessie willen noemen maar 'belangstelling' of 'interesse'. Obsessie klinkt meteen zo .... obsessief. En ik heb voor heel veel dingen mijn interesse en meestal blog ik hierover.


Een obsessie voor mooie luchten....
Of een obsessie voor mijn mannetje of lekker eten?


Of een obsessie voor mooie bloemen.

Eigenlijk is dit onderwerp 'Verzamelingen en obsessies' een afgeleide van 'Waar word je blij van?'. Want van je verzamelingen en obsessies word je blij. 

4 opmerkingen:

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...