Druivensap



Griepdag nr. 2. Ik noem 't maar griep maar of het zo is weet ik niet. Kan ook verhouden zijn hoewel ik (nog) niet snotter of nies. Vannacht echt super slechte nacht: veel keelpijn dus veel slikken en omdat je 'lucht' in slikt, op een gegeven moment ook maagpijn. En alleen maar liggen 'dromen' over Jan z'n appartement, dat ik dat op Marktplaats moet zetten. Bizar hoe raar je droomt als je niet helemaal in orde bent.

Ook vreselijk liggen zweten dus dat is wel goed.

Na een lekkere hete douche er toch maar uit gebleven. Broodje gesmeerd en koffie gezet. Beetje TV kijken. Film 'Steve Jobs' gezien. Vond 'm niet geweldig, maar ach.

Gisteren heb ik al de geplukte druiven tot druivensap gekookt. Misschien had ik dat ook niet moeten doen, want ik heb buiten - weliswaar goed ingepakt - alle druiventrossen gewassen en de druiven eraf gehaald. Toch een flinke poos mee bezig geweest en ik had het dan ook steenkoud toen ik klaar was. Maar toen was mijn keelpijn nog niet zo erg.

De druiven heb ik toen gekookt en ongeveer een uurtje laten opstaan, toen gefilterd en in een paar potten gedaan. Wat een klus was dat zeg. En je moet nog uitkijken ook met die zooi, want ik heb een massief houten aanrechtblad en dat druivensap laat flinke sporen na als je niet uitkijkt. Nu hoeft mijn aanrechtblad niet spic en span te blijven - het is per slot van rekening een werkblad - maar er hoeven ook niet persé van die donkerpaarse vlekken in te komen. Dus alles afgedekt en getracht een beetje voorzichtig te werken. Wat overigens niet helemaal is gelukt.

Aan de kook brengen

De druiven zijn nu sap (met velletjes)

En dan alles nog filteren

Druivensap in een andere pan opvangen
en alles goed afdekken tegen de vlekken


En het resultaat. Druivensap.

En nu heb ik dan vier potten druivensap en weet nog niet helemaal wat ik ermee moet. Beetje in mijn smoothies natuurlijk, maar nu ik ziek ben maak ik geen smoothies 's morgens. Misschien morgenochtend weer eens. Toch een hoop pitamientjes. In antigrippine zit ook vitamine C (duh).

Hopelijk ben ik weer aan het opknappen nu. Zoiets duurt bij mij nooit zo lang, dat ziek zijn. Het is altijd kort maar hevig en hopelijk slaap ik komende nacht lekker en lang om dan morgen weer een beetje energieker ben, want ik heb nu nog overal pijn. Hoofd, keel, nek, portemonnee....

Als je zo bezig bent met die druiven, dan dwalen je gedachten zo af naar een self supporting leven en wat daar dan allemaal bij komt kijken. Het klinkt allemaal zo leuk, maar het is wel een hoop werk. In feite kan ik perfect self supporting zijn: ik kan zelfs voor mijn eigen vlees zorgen. Dus in ons volgende huis een flinke moestuin, en misschien toch een paar kippen en dan hier en daar een praatje maken met een boer daar in de buurt en wie weet mag ik - of mogen we - wel een mooi veld beheren. Zou wel super zijn. 

Maar ik wil ook nog graag een kas hebben in onze nieuwe tuin. Nog veel te doen - en aan te schaffen - dus. En nog veel om te lezen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...