Welke hond?





Al sinds jaar en dag kijk ik naar de belevenissen van de Bald Eagles in Decorah. Daar filmen ze al een aantal jaren het wel en wee van een paar Amerikaanse Zeearenden. Prachtige, prachtige vogels! Heb daar echt een zwak voor, helemaal sinds ik ze in levende lijve heb gezien tijdens mijn eerste vakantie in Canada, alweer heel wat jaartjes terug. Met hun prachtige en markante kop, dat magnifieke geluid en die machtige klauwen! Echt een vogel naar mijn hart. 

Zo heb ik in elke dierengroep wel een favorietje. Zo vind ik de wolf een prachtbeest en dat komt omdat ik ben opgegroeid met een wolfhond (kruising wolf/Duitse herder). Op de IWA in Nürnberg afgelopen begin maart, zag ik een Tsjechische Wolfhond liggen. Lag wat verdekt opgesteld, maar ik herkende 'm meteen aan de zwarte punt aan z'n staart. Verlegen als ik ben liep ik er direct op af en mijn vermoeden bleek waar te zijn. Prachtbeest. Kreeg nog een ferme kus van 'm.


De Saarloos Wolfhond waar ik mee ben opgegroeid:
Fars van de Kilstroom


Zou het liefst 'straks' ook zo'n hond willen: Saarloos, Tsjech of Mechelse Herder. Dat zijn écht mijn honden, maar omdat ik nu jaag is zo'n hond niet echt handig. Dan zal het toch een jachthond worden. Maar ja, welke...? Je hebt er zoveel en het is dan belangrijk te weten wat je ermee wilt gaan doen.

Het is nu nog te vroeg om me erin te gaan verdiepen. Het speelt toch pas over een jaar of tien dus tijd genoeg om erover na te denken. 


Drentsche Patrijshond
(foto: houdenvanhonden.nl)

Hebben jullie een hond en zo ja, doe je daar ook iets actiefs mee?

2 opmerkingen:

  1. Ik het een LAT-partner en dus ook LAT-hond. Als we samen zijn fiets ik met haar, ze is 6 en kan erg hard lopen. Soms laten we haar naast de auto rennen op een weg langs de dijk waar het heel overzichtelijk is en we eventuele anderen al van verte zien. Dan loopt ze het eerste stuk wel 40 km per uur heel hard voor de auto uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...