Duik 28

Ik zit met één arm in de zon: mijn raam staat open en de zon schijnt nu nog in mijn kantoor. Straks zal ik het te warm vinden en dan gaat het zonnescherm een eindje naar beneden. Mijn pc is ook niet zo blij met die zon, dus helaas.


Gisteren een heerlijke duik gedaan bij Vinkeveen, Zandeiland 4. Jan is al een paar avonden daar naar toe geweest met een collega, en omdat ik op woensdagmiddag altijd mijn sportmiddag heb, had ik besloten om met ze mee te gaan. Ze hebben mij gisteren rond half vier op kantoor opgehaald, auto vol duikmateriaal (vijf flessen!) en drie volwassenen. Ging allemaal prima in onze Skoda Scout! Dan heb je toch wel profijt van je auto. Maar we hebben de auto daar dan ook speciaal voor gekocht. Het was weliswaar wat druilerig maar als je duikt word je toch nat en de temperatuur was goed. Jan en ik samen op één niveau gedoken en zijn collega - z'n baas eigenlijk - achter ons. Hij is een tek-diver en heeft al een paar honderd duiken achter z'n naam staan, dus dat voelde wel vertrouwd. We hadden afgesproken dan Jan links van mij zwom zo'n beetje naast elkaar en dat hij aangaf waar we heen zouden gaan en dat werkte dit keer erg goed. Het zicht was prima en er was weinig volk. We hebben ook nog een geweldig grote snoek gezien: ik schat wel meer dan een meter. De grootste die ik tot nu toe heb gezien. Echt prachtig. En een grote snoekbaars plus de nodige baarzen, maar die zie je altijd. Dit keer ook een glimp opgevangen van rivierkreeftjes. Ik had echt heerlijk gedoken, totaal niet koud gehad en na vierenvijftig minuten ben ik er uit gegaan met nog 50 bar over. Had dus nog wel even door kunnen gaan. Dit was niet mijn langste duik: die had ik in Saba van zesenvijftig minuten. Op naar het uur! Jan en zijn maat lagen een uur en vijfendertig minuten in het water. Die Jan die gaat ook steeds beter! Mijn hoe meer ervaring hij heeft, hoe beter hij het aan mij kan doorgeven.
Deze keer weer gedoken met 'gewoon' een 200 bar fles en dat ging meteen goed. Mijn buoyancy direct goed onder controle dus veel efficiënter met mijn lucht kunnen omgaan. Heb echt weinig hoeven corrigeren met mijn vest.

Na een korte pauze zijn Jan en Sebastian het water weer ingegaan voor een tweede duik, maar daar had ik geen zin meer in, want bij het uitgaan van het water is het toch wel koud. Ik ben daar wel gebleven, genietend van de 'stilte' en het uitzicht: toch even wat anders dan mijn tuintje. Ondanks dat de zon niet scheen was het toch lekker. Moest toch wel bijna anderhalf uur wachten eer dat de heren er weer uit kwamen. En ondertussen was het knap druk geworden. Was blij dat ik de eerste duik een rustig parcours had. We zijn toen maar één duiker tegengekomen. Nu stonden ze 'in de rij' bij wijze van spreken bij de bus (er ligt daar een bus onder water).

Foto van de nieuwe bus bij Zandeiland 4 (geen foto van mijzelf: heb nog geen onderwatercamera)
Dus vrij laat gisterenavond en om 21.00u stond ik nog eten te maken. Maar ach, het was het waard. Ook de hoofdpijn die ik erna toch weer kreeg - en nog heb. Jan en Sebastian zijn daarna terug gereden naar Den Helder en die mazzelaars gaan gewoon vanavond weer naar Vinkeveen. Zo kom je wel snel aan je duiken! Ik heb vanavond aardig wat te doen dus heb geen tijd om mee te gaan of te gaan kijken. Ander keertje weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...