Tuin

Tuin


Ik zit een beetje in met de bestrating van mijn tuin. Toen ik in dit huis kwam wonen in 1994 hadden de bewoners een zitkuil gemaakt. Die heeft een aardige buurman later verwijderd en meteen mijn hele tuin opnieuw bestraat. Grindtegels in combinatie met waaltjes. Nu, ruim twintig jaar later, ben ik de grindtegels een beetje boel zat en bovendien is het allemaal nogal verzakt en als het regent blijft het water staan. Tijd om de boel eens te herstraten. Zelf doen? Tja, kan maar is veel werk en of het dan ook echt mooi ligt - niets ten nadele van de stratemaker - is altijd afwachten. Kost je je rug en je knieën. Dan maar laten leggen. Tegels uitzoeken. En waarom zijn de tegels die ik mooi vind nu ook meteen de duurste? Dat snap ik nooit. Het zijn allemaal betonnen tegels, kost niks geen moeite om ze te maken en toch betaal je zo'n dertig euro de vierkante meter. En ik heb toch snel een metertje of dertig nodig. De stratenmaker is zaterdag langs geweest en dan moet je een beetje gaan uitleggen wat je wilt, terwijl je zelf niet helemaal weet wát je wilt. Het huidige patroon heeft de buurman er in gelegd en dat vond ik prima. Ik verwacht van een stratenmaker dat hij zelf ook wat ideëen heeft. Dus nu heb ik wat grof iets op papier gezet, niet helemaal goed uitgemeten maar in grote lijnen wel kloppend, gaat die man de tegels tellen van die schets, terwijl ik duidelijk mail naar hem dat dit slechts een schets is, alleen bedoeld voor het patroon wat ik wil. De exacte aantal tegels moet je toch echt gaan tellen in de tuin zelf.

Het ontwerp

Ik heb nu ook een ander uitgenodigd om een offerte uit te brengen, maar dat is zo'n echte professionele tuinontwerper, dus ik verwacht dat zij veel te duur zijn voor mij, maar misschien komen zij met een leuk idee. Ik wil namelijk persé die waaltjes hergebruiken. Vind dat zonde om ze weg te doen. Dus misschien dat ik mijn woensdagmiddag-sportmiddag maar gebruik om even goed de tuin te meten en de tegels te tellen, het patroon goed uit te tekenen en dan even naar de tegelhandel en eventueel nog even naar een ander tuincentrum voor een prijs. Dat tuincentrum - Groenrijk - vraagt € 40,-- per uur, terwijl de stratenmaker € 20,-- per m2 vraagt. Dus hoe moet je dat nu gaan vergelijken? Bij een prijs per uur loont het om zelf de oude tegels eruit te halen, maar ik hou niet van uurprijzen. Ik spreek liever een vaste prijs af waar ze het dan voor moeten doen.
Bovendien wil ik het vrij snel laten uitvoeren, nog vóór de lente. In dat laatste geval heb ik gelukkig nog wel de tijd: het is pas februari.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...