Nieuw-Zeeland reisverslag - vervolg 10

Onze hut aan boord van de Manawanui was wel wat simpel. Je hebt niet veel nodig, maar de matrassen waren van schuimrubber, gewoon zo'n plaat van dat vergeelde schuimrubber met een enkele hoeslaken eromheen. Daar moest je dan maar niet te veel bij nadenken. De kussens roken ook niet echt fris en het dekbed zelf heb ik maar niet bekeken. De lakens eromheen waren wel schoon en verder zouden we wel zien. Het was dus enkel een tweepersoons 'bed' en een spiegel. De douche en toilet was aan de andere kant van het smalle gangetje. Ook vrij simpel maar voldoende. De lounge - of hoe je dat ook noemt - bestond uit een grote tafel met banken eromheen. De tafel plakte wat maar ze maakten dat schoon met één of andere spuitbus wat misschien wel schoonmaakt maar een beetje plakkerig blijft.

Anyway, niet zeuren maar genieten. De zon scheen vandaag dus perfect weer. Gingen als snel op weg. Er stond niet echt veel wind dus zeilen ging wat moeizaam. Om goed op de wind te gaan moest de boot dwars op de golven en daarom stond er aardig wat deining. Had als voorzorg maar een reistabletje ingenomen. We hebben geen wildlife gezien, wel twee vissen gevangen van zo'n 40 cm voor ons avondmaal. We zijn een beetje langs eilandjes en de kust gevaren en de beroemde 'hole in the rock' gezien. Op een gegeven moment zijn we op de motor verder gevaren naar een beschutte baai waar we hebben geluncht. Daarna zijn we doorgevaren naar een volgende beschutte baai met restanten van een zg whaling station, dus waar ze vroeger de walvissen in stukken sneden en kookten. Daar zijn we voor anker gegaan en met de rubberboot aan wal gebracht waar we de restanten hebben bekeken en doorgelopen naar een kleine waterval. Dan te voet verder langs de waterkant naar de andere kant naar een uitzichtpunt. Ik liep niet echt lekker op m'n Teva's en heb het laatste stuk maar op blote voeten gelopen wat niet evident is voor die stadse voetjes van mij. We hadden in ieder geval een mooi uitzicht over de baai waar inmiddels al drie boten voor anker lagen. Na terugkomst met rubberboot terug naar de zeilboot en daar hebben we nog even de kajak gepakt en hebben er wat gezwommen en de baai wat rondgepeddeld. Aan boord terug gedoucht en nacho's met guacamole (die wij hadden gemaakt) en een wijntje genuttigd. Het groepje is wat tam dus het zorgde niet echt voor wilde taferelen. Er werd meer gediscussieerd over toch ietwat zwaardere onderwerpen dan dat er werd gelachen. Maar ach.

Onze scipper John heeft één van de vissen gefileerd voor het avondeten. Het was een prachtige avond met bijna volle maan en veel sterren.

Woensdag 24 april 2013
We hebben lekker geslapen ondanks onze dunne matrasjes en de muffe hoofdkussens, waar we onze handdoek maar overheen hadden gelegd. Moest wel een paar keer naar het toilet 's nachts maar dat was te doen. De WC is prima en de badkamer best ruim. Het verse warme water is echter schaars dus moesten we steeds kort douchen. Na het ontbijt met brood, cornflakes en muesli, gewoon 'standaard' beleg als pindakaas, honing en choco, zijn we de baai uitgevaren begeleid door de zon. Vandaag stond er veel meer wind dan gisteren (25 knopen) en hadden deze nu gunstiger dan gisteren in verband met onze bestemming. We gingen dan ook behoorlijk schuin. We alleen de fok en het eerste zeil op, geen tweede, want daarvoor stond er te veel wind. Ergens halverwege kwamen we een grote groep dolfijnen - Common Dolfins - tegen. Ze bleven erg lang bij de boot en was erg leuk om te zien. Jan is toen echter zijn zonnebril daar verloren, dus weer een leuk duikobject :-)

Na de dolfijnen zijn we gedraaid en hebben nog een dik uur gezeild alvorens we rond half twee in een andere baai aankwamen waar we hebben geluncht: sushi van de gevangen vis van gisteren, dezelfde vis gebakken, sla en lauwwarme pasta. Erg lekker. Buiten was het inmiddels wat betrokken.

Na de lunch hebben we een wandeling gedaan op het eiland weer naar een uitzichtpunt. Goed voor de kuitspieren. De wandeling was weliswaar niet lang maar klimmen is niet mijn hobby. Bovenop was het tamelijk winderig, maar in het lange gras op je rug was het wel te doen en we hebben goed kunnen genieten van het uitzicht. Het leek alsof het zou gaan regenen. Op blote voeten naar beneden en daarna heeft de scipper de zeilboot verplaatst naar de andere een andere baai vanwege de wind. Daar lagen meer boten voor anker. We aten wat later dan gebruikelijk, dit keer beef van de BBQ met salade en aardappelen. Goed te doen. Tegen 21.45u lagen we er al in. Zoals gezegd: geen nachtbraakgroepje....

Donderdag 25 april 2013
Vannacht en deze morgen had het geregend. Gelukkig kwam daarna de blauwe lucht weer tevoorschijn en was het weer heerlijk weer. Na het ontbijt op de motor naar een andere prachtige baai. Daar hebben we wederom een korte wandeling gedaan naar de top waar we weer een uitzichtpuntje hadden. Na terugkomst hebben we gezwommen met duikbril en snorkel en lekker van de zon genoten. Om 13.30u hadden we lunch op het dek: geroosterde lamb chops, groenten en aardappelpuree. Weer erg lekker. Daarna op de zeilen terug naar Paihia. Best veel wind en érg schuin! Zo schuin, dat de gasfles bijna uit z'n sokkel schoot. Fok hebben we even laten maar niet meer volledig uit gehad vanwege de wind.

We waren rond 16.30u terug. Afscheid genomen en ik heb daar gewacht tot Jan de auto weer had opgehaald vanaf onze campground.

....en daar stopt mijn geschreven reisverslag.... Aangezien ik dit nu drie maanden later intyp, moet ik even putten uit mijn geheugen.

Volgens mij hebben wij die avond gegeten bij een Thais restaurant in Paihia en waren dit keer - heel lui - met de auto daarheen gereden. We hebben lekker gegeten daar.

De vrijdag hebben wij de volledige dag in de auto gezeten op weg naar Auckland waar we een B&B aan de Hepburn Street hadden gereserveerd. Zaterdagavond zouden we terugvliegen naar Nederland. We kwamen vrij laat in de middag aan in de B&B waar we hartelijk werden ontvangen door de zeer praatgrage uitbaatster. We waren behoorlijk moe van onze lange dag rijden. 's Avonds hebben we gegeten in een restaurant wat we van te voren al zo'n beetje hadden uitgezocht in een hele leuke straat Ponsonby Road. Echt een aanrader. Vooral het 'verzamelgebouw' aan de kruising Richmond Rd en Ponsonby Rd is echt de moeite waard om in te gaan met veel leuke winkeltjes. De hele straat is erg leuk om doorheen te lopen.

De zaterdag hebben wij dat dan ook gedaan en zijn helemaal doorgelopen naar de jachthaven wat wel even een tippeltje is, maar het is daar ook erg leuk met veel restaurantjes, een vismarkt en mooie jachten en er hangt een leuk sfeertje.

's Avonds was het voor ons afscheid nemen en naar de luchthaven. Daar hadden we op beide vluchten Premium Economy en dat was wel super. In London hadden we eigenlijk vier uur moeten wachten op onze terugvlucht, maar gelukkig konden we - voor niets! - een vlucht eerder nemen. Dat was wel super, want de terminal waar we moesten wachten was super saai. We hebben daar wel lekker gegeten, maar je bent het na zo'n lange reis dan toch echt wel zat en wil snel naar huis. Maar eenmaal thuis verlang je toch wel weer terug naar dat prachtige land so far, far away....