Feestdagen

Zo. De laatste dag van het jaar is aangebroken. De zon schijnt, de wind waait. Alsof er niets aan de hand is. En er is in feite ook niets aan de hand, want morgen schijnt de zon weer en waait de wind weer en gaat alles door alsof er geen nieuw jaar is begonnen.

Dat komt natuurlijk door onze Gregoriaanse kalender die bepaald dat er een nieuw jaar begint op 31 december. Vooruit dan maar. Wat heb je er aan te zeggen. In China gebruiken ze weer een hele andere kalender. Zo zie je maar weer dat alles is verzonnen door de mens en niet iets 'natuurlijks' is. Net zoals Kerst. Ook zo'n feest wat gekerstend is omdat men het Keltische feest Yule, waarbij de zonnewende wordt gevierd, en wat natuurlijk zo heidens is als de pest, wilde verbannen. Dat hebben een paar slimme christelijke kerels maar snel veranderd in kerstmis en daar een hele andere draai aan gegeven. Het Yule komt veel meer overeen met de aarde zelf en haar bewegingen, waarbij kerstmis wordt geplakt aan de geboorte van een man die tegen wil en dank (misschien?) als een god wordt aanbeden en waar miljoenen mensen achteraan lopen en hun leven daarop instellen.


Nee, geef mij de oorspronkelijke feesten maar, waar bij wordt gevierd dat de lente begint, of de zomer, of de herfst, op het ritme van de natuur en de maan. Deze Keltische feesten kunnen op hun beurt dan ook weer uitgroeien tot het vereren van zaken als de maan of de zon, maar dat hele vereren is niet aan mij besteedt. Ik vereer niets en niemand en ga nergens voor op de knieën. En dat ondanks de opvoeding die toch min of meer katholiek was. Maar als je je gaat verdiepen in hoe en door wie godsdienst ontstaat dan besef je pas hoe zeer je dat wordt opgelegd door gewoon een ander mens die meent daardoor een bepaalde macht over jou te kunnen hebben. 

Eerlijk gezegd hoeven die 'opgelegde' feesten niet zo van mij. Ik bepaal liever zelf wanneer ik iets vier. Zoals bijvoorbeeld kerst. Kerst was dit jaar toch een ietwat overschaduwd door het overlijden van mijn vader en ik heb me daar niet zo mee kunnen bezighouden als ik anders zou doen. Vorig jaar, toen Jan op zee was, keek ik er al enorm naar uit om dat weer eens samen te kunnen vieren. Kerstboom, lichtjes, dingetjes. Maar helaas kwam daar dus wat tussen. Kerst verliest zo een beetje haar glans. Bovendien werkt het weer ook niet echt mee. Het lijkt wel lente.

Dus heb ik mij voorgenomen om een kerstboom te gaan kopen - of een boom wat daar voor door kan gaan - als het sneeuwt en ijst. Dan organiseren we een kerstmaaltijd voor de familie en vieren we kerst op onze manier en wanneer het ons uitkomt. Geen uren in de rij voor de kassa, gewoon alles op het gemak. Kastanjes roosteren in de sneeuw in de tuin... heerlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...