Huis verbouwen

Benodigd materiaal berekenen
Nu ik heb besloten om mijn huis niet te verkopen, zijn de eerste stappen gezet voor de nogal ingrijpende verbouwing. In november heb ik al een eerste gesprek gehad met een architect. Deze man ken ik van de verbouwing van kantoor, dus dan is het makkelijk dat je met hem in zee gaat. Korte lijnen. Misschien niet een uitblinker in het aanbrengen van nieuwe ideëen, maar we hadden toch onze wensen al in een tekening gezet dus echt baanbrekende nieuwe inzichten verwachten wij ook niet.

Afgelopen zaterdag een soort van eerste 'bouwvergadering' gehad met de architect, de aannemer, Jan en ik. Ook de aannemer ken ik via het werk en hij is zowat kind aan huis dus door-en-door betrouwbaar. De architect heeft nu onze wensen in de tekening ingetekend en gaat dit nu uitwerken. Onze aannemer weet ook wat er moet gebeuren en hij gaat een grove begroting maken. Een ingrijpende verbouwing, zei hij, wat bij mij direct m'n maag doet samenknijpen.


De verbouwing is nog niet eens begonnen of ik maak me al zorgen. Het gaat meer om de financiën dan om de uitvoering, want ik heb natuurlijk een budget. Weliswaar zo laag mogelijk ingezet, maar ik vrees de werkelijke kosten. Vooral op het constructieve deel heb ik geen tot weinig invloed. De afwerking en invulling kan ik volledig in de hand houden en het zo duur maken als ik wil.

Wat gaan wij verbouwen? Ik wil graag de keuken uitbreiden dus die gaat zo'n 130 cm naar voren, naar buiten dus, tot onder het afdak. Ik heb voor mijn keuken een afdak met daarboven de slaapkamer, dus ik kan vrij gemakkelijk zonder heien die uitbreiding doen. Daardoor moet mijn voordeur verplaatst worden, waarvoor ik mijn berging voor drievierde deel moet opofferen. In die berging komt dan een nieuw toilet en de nieuwe hal. Een muur tussen de bestaande hal en de keuken gaat eruit waardoor mijn keuken - en dus mijn woonkamer - een stuk groter wordt. Mijn keuken wordt dus verschoven en vergroot.

Boven ga ik mijn badkamer uitbreiden door het balkon van 2x2 meter erbij te trekken. Ik doe daar niet veel mee, met dat balkon - behalve mijn was drogen - en al een aantal woningen in de buurt hebben het balkon al bij de badkamer getrokken. Ik moet haast wel omdat ik mijn wasmachine en -droger in de badkamer kwijt moet. Die staan nu in de berging. De badkamer wordt straks zo'n twee bij vier meter, dus best groot. Aangezien ik geen bad wil, heb ik veel ruimte.

Ons eerste project wordt het beloopbaar maken van het dakterras. Nou ja, in feite het maken van een dakterras. Het is nu nog een dak met kiezels, maar wel een deur er naar toe, maar niet beloopbaar. Daar hebben we ons vandaag mee bezig gehouden. Met het uittekenen en het berekenen van wat we nodig hebben. Kosten: zo rond de duizend euro en dan heb ik nog geen omheining. Maar dat kan later. Belangrijk is dat door het beloopbaar maken van het dakterras daar straks veel op geklust kan worden. Zeker als ze met de badkamer bezig gaan dan is het handig om daar vlakbij een plaats te hebben waar je aan de slag kunt. Anders moet je steeds naar beneden. Dit gaan wij wel binnenkort oppakken. Dit kan gewoon gedaan worden of ik de gehele verbouwing nu wel of niet ga doen.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...