De Oostvaardersplassen

Even iets totaal anders: ik maak mij al geruime tijd tamelijk druk over de erbarmelijke situatie waarin de dieren in de Oostvaardersplassen leven. Het weinige wat ik kan doen doe ik dan in de vorm van het geven van publiciteit van de stukken die verschijnen die de werkelijkheid achter het sprookje "De Nieuw Wildernis" laten zien.

En zo af en toe geef ik daar ook mijn uiting aan op mijn facebookpagina. Ik vind het enorm hypocriet hoe de meeste Nederlanders - voornamelijk stadsmensen - omgaan met dieren. Net zoals bij de giraf die is gedood in de dierentuin in Kopenhagen. Als dit een krokodil zou zijn geweest of een slang, dan zou het allemaal geen probleem zijn, maar omdat dit dier aaibaar is, is het ach en wee. Het gebeurt dag dagelijks, kijk maar naar wat je 's avonds op je bordje hebt.

Wat er gebeurt in de Oostvaardersplassen is echter dierenleed van de bovenste plank waar een normale boer een fikse boete voor zou krijgen. Dieren die hutje-mutje met een paar duizend op een stukje omheind land van 2 hectare (de rest is moeras) moeten samenleven. Dieren die daar van nature niet voorkomen: edelherten die zijn uitgezet, Koniks die helemaal geen oerpaarden zijn en Heckrunderen die gewoon koeien zijn. Allemaal daar heen gebracht door de mens. De oorspronkelijke spontaan daar gekomen bewoners als reëen, zijn inmiddels verdwenen omdat er geen voedsel meer is. Een aantal jaar geleden is om het gehele gebied een hek geplaatst. De dieren - de grote grazers - kunnen er wel in, maar kunnen er never nooit meer uit. De kleinere beestjes kunnen gaan en staan waar ze willen. Naast deze duizenden grazers, zijn er ook nog een paar duizend ganzen. Gevolg is dat er een groot deel van het jaar niet voldoende voedsel is. Gevolg daarvan weer dat alle bomen die eens dit deel sierden allemaal verdwenen zijn en waarvan enkel nog kale takken de lucht in prikken. Maar dat staat wel erg mooi op de foto's natuurlijk: beetje laaghangende mist met daarin een edelhert en dan die stekelige bomen op de achtergrond. Perfect plaatje. He Ruben...?

Door dat hek en het feit dat deze beesten geen kant op kunnen, sterven er ieder jaar 1700 grazers onder erbarmelijke omstandigheden. Dit is geen natuur, hoe zeer Staatsbosbeheer ons dat wil laten geloven. Deze grazers kunnen niet migreren op zoek naar betere voedselgronden. Als het eten op is, dan is het op en dan rest de hongerdood.

Volgens alle tegenstanders van wat er gebeurt in de Oostvaardersplassen moet er óf in de winter worden bijgevoerd óf er moet actief beheerd worden. Actief beheren betekent dus de populaties in stand houden door afschot of afvoeren. In het geval van de paarden zou het afvoeren zijn - want om één of andere bizarre reden vinden wij paardenvlees ook zielig -, de Heckrunderen kunnen worden geslacht en de edelherten afgeschoten. Niet lukraak, maar volgens een beheersbeleid zoals dat nu in het wild ook gebeurt. Alsof wij de predatoren zijn. Bijvoeren in de winter is volgens mij een slecht plan, want dat doet niets aan de overbevolking. Actief beheren is beter voor alles en iedereen, ook voor de fauna, ook voor de reëen, voor de broedvogels, voor ons: wij kunnen dan een mooi stuk echt biologisch stuk vlees bemachtigen en geen edelhert uit Nieuw-Zeeland (!) waar ze worden gekweekt, terwijl ze hier gewoon semi-wild rondlopen.

Je hoort dan vaak het tegenargument dat actief beheer de boel verstoord. Ik kan u vertellen: dat gebeurt nu al. Er zijn geasfalteerde wegen aangelegd door de OVP om zodoende het zwaar materieel - traktoren - toegang te geven tot het gebied om kadavers weg te slepen. Deze wegen doorkruisen het hele gebied en er wordt dagelijks op gereden. Dieren zijn er allang niet meer schuw - getuige de foto's van de beesten die fotografen van dichtbij kunnen maken - maar buiten dat, ze zijn zo passief van de honger en de overbevolking en inmiddels zo gewend aan de vele fotografen die het gebied in komen, dat verstoring geen issue meer is. Het gaat er bij het Staatsbosbeheer om dat er geld in het laatje komt, dus de dieren moeten zichtbaar zijn voor ons 'gewone' mens.

Staatsbosbeheer wordt geleid door de politiek dus die zullen ook wel met handen gebonden zijn, maar ze hebben wel een kilo boter op hun hoofd. Dieren zo laten creperen en toch maar volhouden dat het 'de natuur' is.

Lees de stukken bij mijn blog en er wordt al een hoop duidelijk. Daarnaast kan ik iedereen verwijzen naar Stichting Welzijn Grote Grazers, die fel tegenstander zijn van het beleid en die vandaag 14 februari demonstreren bij de OVP tegen dit beleid. Want dat deze wantoestand een halt moet worden toegeroepen, is wel duidelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...