Vloerverwarming

Ik wil nog even terug komen op het hele vloerverwarming verhaal. Eerder had ik gezegd dat als ik had geweten wat daar allemaal bij komt kijken, ik het niet had gedaan.

In feite blijf ik achter dat verhaal staan. Het aanbrengen van vloerverwarming met een verdeler, dus aangesloten op de CV-installatie door middel van flexibele buizen door de vloer, moet goed worden overwogen. Bij ons moest de dekvloer eruit. Deze dekvloer was ongeveer drie centimeter dik. Onder deze dekvloer zitten betonnen draagbalken en daartussen zogenaamde 'broodjes' gemaakt van afval van hoogovens, zogenaamde slakken. Op zich een goed materiaal. Bij het verwijderen van de dekvloer, braken deze broodjes af en viel het materiaal in de kruipruimte. Bij het ene segment meer dan het andere, wat resulteerde in diverse gaten en één segment volledig verdwenen. Nu zijn voor deze betonnen draagbalken, die blijkbaar een gestandaardiseerde tussenmaat hebben, tempex vloerbroodjes te verkrijgen: gewoon een heel dik piepschuim element wat zo tussen die balken past en onder de balk in elkaar grijpt zodat je als het ware een dikke isolerende laag creëert. Op zich niet slecht.

Mijn vloerverwarming is gelegd door Leen Installatiebedrijf uit Hoofddorp. Waarom ik voor hun heb gekozen, lag meer in het feit dat zij vrij voortvarend handelden toen ik net begon met de verbouwing en dat kan ik waarderen. Hun systeem qua vloerverwarming is een noppenplaat met een vrij dunne isolatie eronder en in die noppen worden de leidingen geklemd. Deze vloerverwarming is tijdens ons weekje weg gelegd, maar omdat er nog geen dekvloer op lag konden we wel zien hoe het was. 

Feit is echter bij vloerverwarming dat er op de leidingen een dekvloer moet komen van tenminste 20 mm dik, bij cementdekvloeren met een toplaag moet de totale dekking boven de leidingen ten minste 28 mm bedragen. Dat word je niet verteld als de offerte wordt uitgebracht. Wat nu bij ons het geval is, is dat de vloer zo'n 4cm hoger komt te liggen. Dat is in ons geval niet echt heel dramatisch, maar wel iets waar rekening mee moet worden gehouden met je bestaande deuren. Bij mij komen nieuwe kozijnen en nieuwe deuren, maar wel moet bijvoorbeeld mijn gordijnen worden ingenomen. Kleine dingetjes...

Ik vind het kwalijk dat je dat niet wordt gezegd als je de installateur laat komen. Door beiden niet, want ik had er twee uitgenodigd. Ik mag hopen dat alle moeite - en waarschijnlijk kosten - niet voor niets zijn geweest. Er blijft namelijk altijd een risico dat er scheurvorming optreedt. De dekvloer in mijn woning is met vezels versterkt en ik lees op het wereldwijde net dat dit scheurvorming reduceert. Wat het kost vertelt het verhaal helaas niet, dus de buikpijn blijft. 

Om deze verhoging van de vloer op te vangen, laat ik mijn bestaande parket liggen. Daarboven komt underlayment - van die grove vloerplaten - en daarop komt het uiteindelijke parket wat ik heb besteld. Als je zoiets niet hebt, dan moet je dat hoogteverschil wel (kunnen) opvangen. 

Als wij straks de badkamer laten doen, dan wil ik daar ook deels vloerverwarming. Mijn nieuwe badkamer wordt 2x4 meter. Als je het dan hebt over elektrische vloerverwarming - waar mijn voorkeur naar uit gaat - dan krijg je van alle kanten negatief advies. Dat het duur zou zijn en storingsgevoelig. De loodgieter vond het maar niks en adviseert vloerverwarming op de retourleiding van de CV. Maar dat vind ik erg onpraktisch. Wanneer ben je nu in de badkamer? Enkel 's morgens eventjes en 's avonds. Dus als ik 's morgens op sta, dan wil ik een acuut warme vloer voor een half uur en 's avonds eventueel hetzelfde. Als je dat op de retourleiding zet, dan moet je je hele huis verwarmen en dan nog duurt het een tijdje eer dan de verwarming op temperatuur is. Met elektrische vloerverwarming zet je een timer en hup, je vloer is warm. Kost veel energie? Ik denk dat mijn haardroger meer verbruikt. 

Gisterenmiddag zijn we even langs een sanitairwinkel geweest waar we een tekening hebben laten maken voor onze nieuwe badkamer. Daar gaat de aannemer in september mee beginnen, maar dat zit volgens mij al helemaal in zijn hoofd. Hij heeft maten nodig dus die hebben we nu en de uiteindelijke detailinvulling komt dan wel.

Onze nieuwe badkamer?











Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...