Dagje rustig

Woensdag. Dagje rustig. Dus opgestaan om half acht - echt veel later wordt het hier niet - en smoothie maken. We hebben heerlijk rustig aan gedaan deze dag. De zon scheen voor de verandering eens niet en dat was best aangenaam. Als de zon hier schijnt, voel je je huid verbranden. Gelukkig geen blaasjes, maar dat komt omdat ik mij iedere dag goed insmeer met de beste zonnebrand ter wereld: Ultrasun. Echt mega goed spul.

We zouden vanavond een nachtduik gaan doen, vandaar onze easy going dag. Beetje binnen gezeten onder de wapper met alle ramen open, log bijgewerkt, duikstekken bekeken en het boek met de visjes geraadpleegd, vooral voor dat hele kleine visje wat op het hersenkoraal huist in een leeg huisje van een kokerworm. Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat voor visje het is. Feit is wel dat het een grappig visje is, met die grote ogen.

Tegen de middag hebben we de auto gepakt en zijn even naar Kralendijk zelf gereden. Kan vanaf hier heel makkelijk te voet, maar we zouden direct doorrijden voor flessen en dat is wat lastig zonder auto. Even de duikwinkel in waar Jan een licht T-shirt heeft gekocht want met een donker T-shirt hier lopen is zelfkastijding. Nog wat souvenirwinkeltjes in en uit gelopen en een armbandje gekocht voor mijn verzameling om mijn linkerpols. Langs de 'boulevard' - groot woord voor het weggetje wat pal langs de kust loopt - naar het vulstation van Dive Friends 'Yellow Submarine' gelopen om even te informeren naar een boottocht naar Klein Bonaire en ons daarvoor maar direct ingeschreven voor morgen. 

Kralendijk is niet al te groot met wat winkeltjes waar op een normale dag een rustige sfeer hangt. Geen disco's of cafés met schreeuwerige muziek. Er is wel een café - Karels Beach Bar heet dat - wat deels over het water is gebouwd op een steiger waar het wel leuk is, als je tenminste door het personeel wordt opgemerkt. Vroeger gingen wij altijd naar Spice, maar dat is een jaar of twee/drie door iemand anders overgenomen en het is daar lang zo leuk niet meer. We zijn daar afgelopen maandag nog wel even een drankje wezen drinken om te kijken of het inderdaad niet meer is wat het geweest was. Dat was toen lekker loungy, nu helaas niet meer. Een echte laid-back tent hebben wij hier nog niet ontdekt, of het moet misschien op één van de resorts zijn waar wij niet komen eigenlijk. 

Tegen enen zijn wij een duik gaan doen op Angel City. Lekker op ons gemaakt een rondje gedoken, wat je daar heel gemakkelijk kunt. Normaal is het heen en weer, hier kan je dus een mooi rondje duiken als je na de instap naar rechts gaat. Toen wij eruit kwamen kwam er net een solo-duiker uit die een Lionfish had geharpoeneerd. Dat zou ik ook nog wel eens willen doen. Lijkt me gaaf. 

Daarna weer op ons gemak naar huis, beetje in het zwembad hangen en een overheerlijke Café Frappé gedronken. Tegen zessen hebben we ons klaar gemaakt voor onze nachtduik, waarvoor we naar Hamlet zijn gereden. De duikstek daar heet The Cliff vanwege een loodrechte wand links van de instap. Een nachtduik bij Hamlet is prettig omdat daar nog een vulstation is van Dive Friends en je daar je spullen kunt spoelen en er zijn tafels waar je alles op kunt leggen. Bovendien ga je daar via een buis naar het rif dus je kunt daar niet verdwalen. 

Ik had bij deze duik mijn setje mee van de zaak met mijn GoPro1 en de UK Pro Aqualite en de Flex Grip. Om uit te proberen. Maar mijn GoPro1 heeft een niet al te beste beeldkwaliteit onder water, dus de opnames trokken op niets. Het lampje daarentegen is een fijne heldere lamp en een mooie back-up lamp bij onze Metalsub lampen. 

Het duurde niet lang of we werden vergezeld door wel vijf immense tarpons die kwamen jagen in ons licht. Er haakten er tijdens ons duik drie af waardoor we de rest van de duik samen met twee tarpons hebben gedoken. Ze komen zo dicht bij, dat je ze kunt aanraken wat ik ook heb gedaan. Lieve grote sardientjes! Ik heb niet veel bijzonders gezien maar Jan zag iets griezeligs wat hij zei dat leek op een tulp die ondersteboven hing aan een 'draad' waar een vis in zat gevangen en die langzaam werd 'ingehaald'. Als een soort immense hengel. Na zoeken op internet denken wij dat het een anemoon was, maar weten dat niet zeker. Ik heb het niet gezien helaas. Ik vond het al machtig om te duiken met tarpons.

Na meer dan een uur het water weer uit. Alles spoelen inclusief onszelf in de spoelbak want het water van de douche was helaas uit, en naast Two Buns een roti gegeten die erg lekker was, hoewel niet echt door en door warm. Het was toch negen uur geweest toen we terug reden en ik was echt wel moe. Dat duiken mag dan misschien niet echt een intensieve sport zijn, het kost toch aardig wat energie. Komt misschien ook omdat ik het 'duikersvuur' kwijt ben en het soms echt fris heb onder water, ondanks dat het water 28 graden is en ik duik in een 3 mm lang duikpak. Ik zie sommigen hier in shorty duiken of in zwembroek wat ik persoonlijk erg riskant vind (en koud), want soms heb je jezelf niet onder controle en zwem je zo tegen het koraal aan. Je kunt je daar lelijk aan schaven en bovendien kan daar vuurkoraal op zitten waar je flink uitslag van kunt krijgen. Ook bij het eruit gaan is het hier soms oppassen geblazen vooral als er een sterke branding is en het erg rotsig is, zoals bij onze nachtduik dus. Je wordt dan echt tegen de rotsen gesmakt als je niet uitkijkt. Nou, dan ben ik blij dat ik duik in een 3mm pak!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...