Een ei, een kat en een fiets

Ik werd deze morgen blij verrast met een ei! Nee, niet op bed, maar bij de Slechtvalken. Ja, ik ben er ook zo eentje die gluurt bij de vogels via Beleef de Lente, maar ik kijk alleen maar, ik geef geen commentaar. Ik wil mij niet mengen in dat geleuter in het clubhuis. Ik vind het gewoon super om naar te kijken en te zien hoe vier van die pluizebolletjes opgroeien tot prachtige slechtvalken.

In mijn tuin is een koppeltje Turkse Tortels bezig met een nest. Ik zie telkens één van die twee met een takje een struik induiken. Staat naar mijn bescheiden mening niet echt heel gunstig voor een nest, maar goed. Wie ben ik.... We zullen wel zien hoe het afloopt, want het is niet de eerste keer en de vorige keer zat ze wel te broeden maar is op een gegeven moment weer verdwenen.


Ja, dit is een merel...

Buiten vogels zitten er ook veel katten in mijn tuin. Ik woon op een hoek (met toch aan weerzijden buren, want het is een hoek van een vierkant, zeg maar) en mijn tuin is een soort doorgangsweg voor katten. Rode, zwarte, zwartwitte, grijze. Er komt van alles langs. We hebben ook een buurtkat die wat vaker komt: een erge mooie maar brutale kater die van ons dan een beetje melk krijgt en af en toe iets extra's. In dit geval een duivenkarkas. Jan heeft vrijdag bouillon gemaakt van kippenbotten en -resten en een duivenkarkas en die mocht hij - de kat dan - oppeuzelen. De kat - volgens mij heet hij Gizmo - is niet van mij. Ik vind het wel leuk zo'n buurtkat. Hij komt enkel maar voor een drup melk. Dan is tie ook weer snel verdwenen. 


Lekker hè, zo'n duivenkarkasje!

De gevel is af en is erg mooi geworden. Ik heb weer een nieuw huis. Ze moeten enkel nog impregneren, maar dat kan pas als het buiten boven de tien graden is. Natuurlijk kan ik niet wachten om alles weer op orde te brengen, maar moet nog even wat geduld hebben. We hebben zondag wel het dakterras proper gemaakt: plantenbakken wat verplaatst en het droogrek opgehangen. Die hing eerst tegen de muur van het dakterras en nu hangt deze aan de steigerbuis op een iets betere plek zodat we van de zomer niet half onder de was hoeven te zitten.

Want ook wij zijn minimalistisch bezig. Ja, althans we proberen het. Gaan bijvoorbeeld op de fiets naar de Gamma om met een steigerhouten plank van twee meter weer terug te fietsen. Op de fiets naar het tuincentrum - toch 5 km fietsen -, op de fiets naar het 'gewone' centrum en ik hang mijn was zoveel mogelijk te drogen op een droogrek. We maken onze eigen bouillon van botten, onze eigen mayonaise, pinda- , hollandaise, tomaten- en currysaus... Bij mij vind je geen pakjes of zakjes "een beetje van jezelf en een beetje van Maggi", roerbakpastazakjes of andere bende waar meer zout in zit dan wat anders. En allemaal zo gemakkelijk en minstens even zo lekker zelf te maken. O ja, en sinds kort maal ik ook handmatig mijn eigen koffiebonen...



Keukenapparatuur heb ik ook niet veel: enkel een Kitchen Aid blender  - voor de smoothies voor mij iedere morgen - en zo'n Kitchen Aid keukenrobot - met name voor het brood. We hebben wel goede messen en goede pannen. Een ui fijn snijden met een mes gaat sneller met de hand en geeft minder afwas dan met zo'n ingewikkelde plaatsvretende keukenmachine met tig onderdelen.
Eh ja, ik heb wél een afwasmachine, maar mocht deze ooit stuk gaan (even afkloppen..), dan ga ik niet halsoverkop een nieuwe kopen. Doordeweeks draait-ie hooguit twee keer. In het weekend, als Jan er is, iedere dag. Dan is-ie ook stampvol. 

Ik heb natuurlijk wel een wasmachine, maar die draait hooguit twee à drie keer per week, en een droger, zo'n warmtepompdroger die over het algemeen enkel in de winter wordt gebruikt. Met acht zonnepanelen op het dak had ik dit jaar een vrij lage energierekening! En op sommige dagen wek ik meer op dan ik verbruik. Lang leve de zon!


Ik zou ook iedere dag op de fiets naar mijn werk kunnen. Het is maar zeven kilometer. En waarom doe ik dat dan niet - en nu komen de excuses:

  • het is een enorm saai stuk om te rijden
  • 's morgens heb ik zon in de rug
  • 's middags heb ik ook zon in de rug :-\
  • m'n haar zit dan niet meer goed
  • heb niet de juiste kleding
  • ik heb te veel te doen ná mijn werk:
    • maandag na werk boodschappen doen
    • dinsdagavond yoga dus vroeg eten
    • woensdagmiddag loop ik hard
    • donderdag .... dan heb ik niets.
    • vrijdagmiddag rij ik langs de boer voor melk, yoghurt en eieren.
Hoe langer ik naar dat lijstje staar, hoe meer ik denk: ja waarom niet eigenlijk. Nu de dagen weer lengen, kan ik best wat vaker op de fiets...


Les excuses sont fait pour s'en servir... et les idiots pour les croire...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...