Nieuw bos en oude natuur

Gisterenmiddag, na het werk, had ik geen zin om direct naar huis te rijden: het was té mooi weer (= de zon scheen). Als je in een polder woont is het niet evident dat je dan even ergens heerlijk kunt wandelen want alles is zo vlak als een biljartlaken en zeker hier is het voor 80% landbouwgrond met van die kaarsrechte wegen erdoorheen.

Woensdag was ik even bij Park21 en gisterenmiddag ben ik maar weer even die kant op gegaan. Vlakbij het honkbalstadion is een stuk land wat een soort bos moet gaan worden denk ik. Allemaal nog van die staakjes van bomen maar het zag er wel redelijk woest uit. Toen ik daar in reed zag ik een pracht van een fazanthaan maar terug lopen met de camera in de hand is bij voorbaat al verloren moeite: dat beest is dan allang weg. 

Het nieuwe bos

Dus eventjes door de woestenij gelopen en ik meen zelfs - maar weet dat niet zeker - dat ik een paartje patrijzen heb gezien! Er vlogen in ieder geval kort twee vogels op, bruinig van kleur en ietwat kleiner dan fazanten. Dussss. Dat zou heel mooi zijn! Patrijzen, fazanten, hazen. Allemaal een teken dat het 'woest' genoeg is voor deze prachtige dieren. In Nederland mag niet worden gejaagd op patrijzen. Het is nu niet zo dat bij ieder dier wat ik zie het water bij mij in de mond loopt, maar je ziet de natuur toch net even van een wat andere kant dan een doorsnee wandelaar. Door je kennis let  je wat meer op de biotoop en bent allerter op wat er zit. 

Uitgelopen katje

Waar de doorsnee wandelaar met hond zich niet van bewust is! Loslopende honden zijn echt funest voor dit soort wild. Gisteren in dat zelfde stuk zag ik twee mensen met drie loslopende honden, precies dus naar die plek waar ik de fazanthaan zag. Honden struinen door bosjes, gras, ruigtes. Dat vinden ze heerlijk. En terecht. En dat zijn nu juist de plekken waar dit wild zich kan schuil houden. Nu zeker met alle pullen en jong spul is het zaak om de honden aangelijnd te houden, hoe suf dat ook is. Ik hoor zoveel verschrikkelijke verhalen, ook met reekalfjes. Maar het opschrikken van bijvoorbeeld de ouderdieren laat het jonge spul onbeschermd achter en dus heel kwetsbaar. Niet iedere ouder is zo dapper om haar kroost te beschermen. 

Krentenboompje

Hazen bijvoorbeeld krijgen een stuk of drie, vier haasjes per worp die dan 'ergens' in het veld verstopt liggen. Mama haas komt één keer per dag even in de buurt, roept haar kroost wat dan bij haar kan drinken (het appèl der overlevenden) en daarna is ze weer weg. Dit om de kans op overleven zo groot mogelijk te maken. Ieder hazenkind ligt op een ander plekje. Ze liggen dus niet bij elkaar. Je kunt je voorstellen wat voor schade een loslopende hond kan aanrichten, maar het merendeel van de haasjes valt ten prooi aan kraaien. Dat zijn echt klotebeesten. Pikken gewoon om beurten de ogen uit van een net geboren lammetje zodat het blind is en dan pikken ze het diertje gewoon dood, te beginnen bij de weke delen (dus het achterwerk/buik). Doen ze ook bij haasjes. Het is de natuur, maar het is wel wreed.

Van het verdwijnen van natuur krijgen vaak landbouwers de schuld, maar vergeet de recreatiedruk niet. Die is echt zóveel meer dan vroeger! Met daarbij de loslopende honden geeft dat enorme onrust in de nog resterende stukjes groen waar vaak veel wild zit. 


Hetzelfde zie je nu heel veel met verwilderde (huis)katten. Die hebben het vooral gemunt op de jongen van de weidevogels én de Wilde Eend. Zie mijn foto nogmaals hieronder. Het is dat wij er bij stonden, anders had deze lieve huispoes wel een pulletje te pakken gehad (er liepen er een stuk of vijf bij voordat mamma-eend het water in ging). En het gaat al niet zo goed met de Wilde Eend in Nederland.




Mensen die op de buiten wonen met loslopende katten mogen wel uitkijken, want jagers mogen schieten op deze katten (afhankelijk van de Provincie), juist ter bescherming van de (weide)vogels en hazen. Ze kunnen niet zien of dit een verwilderde kat is of een huiskat. Dus je kat voorzien van een (opvallend) halsbandje liefst met een belletje of zo, is dan geen overbodige luxe. Katten zijn leuk, katten zijn lief, maar het blijven roofdieren!

Dus laten we zuinig zijn op het beetje 'natuur' wat we nog hebben zodat we er met z'n allen nog lang van kunnen genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...